Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Europejska polityka morska

Namiary na Morze i Handel, 2007-05-25
Na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego w Sopocie odbyła się, 11 maja br., konferencja naukowa "Wspólna europejska a polska polityka morska". Motywem jej zorganizowania było zaproszenie Komisji Europejskiej do podjęcia dyskusji na temat zapisów Zielonej Księgi z 2006 r. Podjęto tam próbę nakreślenia europejskiej wizji mórz i oceanów oraz polityki morskiej Wspólnoty. Określenie kierunków zintegrowanej polityki morskiej tak dużego ugrupowania jest zadaniem bardzo trudnym, a zatem niezbędne jest oparcie się na stanowiskach rządów poszczególnych państw członkowskich i opiniach polityków, naukowców oraz praktyków gospodarczych. Efektem zebranych opinii i propozycji będzie Biała Księga, dotycząca polityki morskiej UE, która będzie miała charakter obligatoryjny dla członków Wspólnoty. Jednakże rządy państw członkowskich będą musiały opracować narodowe polityki morskie, które zapewne będzie charakteryzowało zróżnicowane podejście do poszczególnych problemów. Konferencja w Sopocie odbywała się pod patronatem ministra gospodarki morskiej, marszałka województwa pomorskiego oraz rektora UG. Problematyka, której była poświęcona, wzbudziła duże zainteresowanie, co znalazło odzwierciedlenie w ożywionej dyskusji. Podsumowując konferencję, profesor Jerzy Kujawa stwierdził, że wspólnota podstawowych interesów i problemów, jakie mają państwa należące do UE w zakresie działalności na morzu i z morzem związanej, jest tak oczywista, iż wspólna polityka morska wydaje się być wręcz nakazem rozumu, a zatem przedstawiona przez komisję idea nowej, szeroko zakrojonej, całościowej i wewnętrznie zintegrowanej polityki morskiej UE, winna zyskać akceptację wszystkich państw członkowskich. Oto niektóre wnioski, jakie wynikły z dyskusji, jak i z przygotowanych referatów: 1. Wspólna polityka morska nie może zastąpić własnej polityki morskiej poszczególnych państw członkowskich UE. 2. W ramach wspólnej polityki morskiej celowe jest kształtowanie wspólnych zasad bezpieczeństwa, standardów ekologicznych, swobodnego przepływu kapitału, budowy powiązań sieciowych systemów transportowych, ułatwiających wykorzystanie morza jako środowiska transportowego. Uzasadnione zaś jest zachowanie autonomii poszczególnych państw, w zakresie kształtowania własnych strategii rozwoju. Wspólna polityka powinna ułatwiać wyrównywanie różnic istniejących w poziomie rozwoju gospodarki morskiej w poszczególnych krajach. 3. W koncepcji nowej polityki morskiej UE są elementy, które mogą budzić obawy o uszczuplenie praw i kompetencji państw członkowskich (koncepcje "wspólnej przestrzeni morskiej UE", "wspólnej morskiej straży granicznej", "wspólnego rejestru okrętowego", czy wreszcie "wspólnego członkostwa" w międzynarodowych organizacjach morskich), co może osłabić wolę tych państw do akceptacji idei wspólnej polityki morskiej. 4. W ramach takiej polityki wskazane jest upowszechnianie najlepszych doświadczeń w zakresie zarządzania, rozwiązań organizacyjnych, finansowych, technologii, kształcenia, a także realizowanie integracyjnych projektów regionalnych. 5. Dla poprawy konkurencyjności transportu morskiego UE, niezbędna jest pomoc państw członkowskich dla armatorów i marynarzy. 6. UE powinna nadać większą rangę problemom edukacji i rozwoju zasobów ludzkich dla potrzeb gospodarki morskiej państw członkowskich. Stworzenie zintegrowanego systemu zarządzania kadrami morskimi UE umożliwi osiągnięcie samowystarczalności w zawodach morskich i rozwój szkolnictwa morskiego na najwyższym poziomie. 7. Niezbędne jest wspomaganie żeglugi bliskiego zasięgu oraz koncepcji autostrad morskich, służących także zrównoważonemu rozwojowi europejskiej sieci transportowej. 8. Niezbędne jest kształtowanie zrównoważonego rozwoju europejskiego systemu transportowego, zwłaszcza koordynacja rozwoju portów, w tym wspieranie rozwoju portów średnich i mniejszych oraz infrastruktury dostępu do nich od strony morza i - zwłaszcza - od strony lądu. 9. Do uzyskania efektów synergii mogą przyczynić się klastry powoływane przez przedsiębiorstwa branży morskiej. Niezbędna jest zatem promocja działań prowadzących do integracji przedsiębiorstw gospodarki morskiej. 10. Niezbędne jest ukształtowanie nowej świadomości Europejczyków, dotyczącej znaczenia morza jako źródła dobrobytu i rozwoju gospodarczego. 11. Zmianie powinna ulec rola państw narodowych w prowadzeniu polityki morskiej, zwłaszcza w zakresie: budowy, rozbudowy, utrzymania obiektów infrastruktury transportowej; wspierania procesu edukacji i badań naukowych służących wzrostowi innowacyjności i konkurencyjności gospodarki; tworzeniu korzystnego dla gospodarki morskiej klimatu inwestycyjnego, aktywizowaniu rozwoju przedsiębiorczości w regionach nadmorskich. 12. Państwa członkowskie powinny mieć na uwadze, że prowadzenie skutecznej, wspólnej polityki nie będzie możliwe bez zgody na pewien transfer kompetencji do organów i instytucji Wspólnoty. Takie nastawienie musi przyświecać również stanowisku Polski. 13. Holistycznego charakteru przyszłej, wspólnej polityki morskiej nie należy rozumieć jako zaprzeczenia wartości morskich polityk sektorowych. Każdy z sektorów działalności na morzu i przy morzu ma swoją specyfikę, swoje problemy, których rozwiązywanie będzie wymagać odmiennych sposobów oraz środków administracyjno-prawnych i ekonomicznych. Wnioski z konferencji przekazane zostaną przez jej organizatorów do Komisji Europejskiej.
 
Hanna Klimek
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl