Przewoźnicy kolejowi coraz większą wagę przywiązują do obecności w polskich portach morskich. Z jednej strony,
biorą udział w przetargach na nabycie udziałów portowych spółek przeładunkowych, z drugiej zaś - uruchamiają coraz więcej połączeń kontenerowych do i z portów.
Prokont
W maju br.
ruszyło nowe połączenie kontenerowe między terminalem kolejowym w Mławie a Bałtyckim Terminalem Kontenerowym (BCT) w Gdyni. Uruchomiła je gdyńska spółka Prokont. To efekt współpracy z AP Meller Maersk
Polska Sp. z o.o. Pociąg kursuje, na razie, raz w tygodniu. Liczy ok. 30 wagonów, na których mieści się do 100 kontenerów. W nich to przewożone są elementy do produkcji telewizorów dla fabryki LG Poland w
Mławie. Prawdopodobnie od czerwca pociąg będzie jeździł z większą częstotliwością. Wcześniej zakładano, że będą to 3 kursy w tygodniu.
Prokont rozważa również możliwość uruchomienia połączenia
kontenerowego między swoim terminalem kolejowym w Kątach Wrocławskich a portem w Szczecinie lub Gdyni. Ponadto, spółka obsługuje przewozy między swoim terminalem kontenerowym w Tychach, a BCT Ogółem, w
ub.r., Prokont przewiózł 32 tys. UTI (jednostek transportu intermodalnego).
PCC Rail
Z kolei trzecie połączenie kontenerowe do BCT uruchomiła, pod koniec kwietnia br., spółka PCC Rail
Containers, prywatny przewoźnik kolejowy, należący do holdingu PCC Rail. Pociąg wyrusza z Euroterminalu w Sławkowie, gdzie kończą się najdalej na zachód wysunięte, szerokie tory - i po ok. 15 godz.
dojeżdża do Gdyni. Na razie, trzecie połączenie realizowane jest nieregularnie - w zależności od ilości zamówień przewozowych spółki. Planowane jest jednak, że pod koniec czerwca pociąg kontenerowy PCC
będzie już regularnie docierał do BCT.
- Zapotrzebowanie na przewóz kontenerów jest bardzo duże. Barierą wzrostu tych przewozów jest brak wagonów - powiedział Mieczysław Olender, prezes PCC Rail.
Dlatego holding zamierza zakupić, jeszcze w br., 250-300 platform kolejowych, a także pozyskać, w ramach leasingu, kilkanaście lokomotyw, zarówno elektrycznych, jak i spalinowych.
Dwa obecnie
funkcjonujące połączenia PCC ze Stawkowa do BCT obsługuje pociąg składający się z 29-30 platform przystosowanych do przewozu wszystkich rodzajów kontenerów. Spółka nie zamierza na tym poprzestać. Od
października, kiedy zakończy się modernizacja terminalu w Sławkowie, zamierza wprowadzić codzienny, regularny serwis (5 dni w tygodniu). Warto zaznaczyć, że pierwszy pociąg kontenerowy na trasie BCT -
Sławków, ruszył 28 listopada br. W I kwartale br. na trasie tej przewieziono łącznie 1535 TEU.
Tym bardziej, że już niedługo Euroterminal może stać się głównym punktem przeładunkowym na styku torów
europejskich i szerokiego toru rosyjskiego. Swoje terminale zamierzają tam otworzyć m.in.: Hutchison Whampoa, największy operator kontenerowy z Hongkongu i spółka Deepwater Container Terminal z siedzibą w
Londynie. Obecnie zdolność przeładunkowa terminalu wynosi 35 tys. kontenerów rocznie, a docelowo ma wzrosnąć do 120 tys. kontenerów.
Pociąg kontenerowy PCC Raił Containers kursuje również między
terminalem PCC Rokita w Brzegu Dolnym, a terminalem VGN w Świnoujściu. Obecnie są to dwa odjazdy w tygodniu, z Brzegu i ze Świnoujścia. Pociąg PCC dostarcza ok. 40% wszystkich przeładowywanych tam
pojemników, czyli ok. 1716 TEU (według danych za ub.r.).
Dodatkowo, holding PCC Raił zamierza mocniej wejść do polskich portów. Nabył m.in., w lutym br., 45% udziałów w terminalu Drobnica - Port
Szczecin. Zakup ten ma dać możliwość dostępu do powstającego w porcie w Szczecinie, na Ostrowie Grabowskim, terminalu kontenerowego. Zdaniem prezesa Olendra, pozyskanie punktów przeładunkowych w portach
morskich to część strategii firmy, która ma zagwarantować zwiększenie liczby ładunków, szczególnie kontenerów.
CTL Logistics
Natomiast CTL Logistics, największy polski, prywatny
przewoźnik kolejowy, uruchomił, w styczniu br., swój pierwszy pociąg intermodalny, który połączył Zakłady Azotowe w Puławach z Bałtycką Bazą Masową w Gdyni. Na trasie tej przewożone są m.in. nawozy
azotowe w formie płynnej RSM oraz kontenery z kaprolaktamem (stosowanym m.in. do produkcji tworzywa poliamidowego, które z kolei przerabiane jest na przędzę tekstylną i techniczną). Pociąg z ładunkiem
kontenerów jeździ 6 razy w miesiącu. CTL planuje rozwój przewozów intermodalnych. W tym celu koncern zakupił 200 nowych wagonów specjalistycznych.
Ponadto, CTL Logistics przewozi do portów Gdyni i
Gdańska kwas siarkowy, siarczan amonu, saletrę i ług sodowy, a do Szczecina - smołę, koncentrat ołowiu oraz nawozy sztuczne. W sumie, w I kwartale br., do polskich portów docierało co miesiąc od 30 do 50
pociągów CTL (składy całopociągowe).
Dodatkowo, firma wozi węgiel ze Śląska do Polic. Właśnie ten surowiec, wraz z koksem, stanowi 53% wszystkich przewiezionych ładunków w 2006 r. 22% to surowa ropa
naftowa i wyroby pochodzące z ropy naftowej, 15% - produkty przemysłu chemicznego, nawozy naturalne i sztuczne, a 10% - tzw. artykuły różne.
Polzug
Dynamicznie rozwija się również
Polzug, realizujący przewozy kolejowe, głównie między Polską a portami niemieckimi. To wspólne przedsięwzięcie PKR Deutsche Bahn i hamburskiego operatora portowego, HHLA, odnotowało w ub.r. aż 60% wzrost
obrotów. Pociągi Polzugu przewiozły 120 342 TEU. Najszybciej wzrastały obroty należących do tej firmy terminali we Wrocławiu i Sławkowie, choć największe zanotowano w terminalu firmy w Pruszkowie (prawie
14 tys. TEU], gdzie przeładunki wzrosły o 49%. Wśród terminali partnerskich, największe obroty odnotowały: Mława, Gliwice, Łódź i Gdańsk. Terminal w Mławie ma wszelkie szansę, aby w br. stać się
największym, gdyż przeładowano tam 13,9 tys. TEU, chociaż Polzug zaczął go obsługiwać dopiero od lutego ub.r.
PKP Cargo
Wciąż jednak liderem na polskim rynku kolejowym są PKP Cargo
SA. Chociaż z roku na rok spółka traci swoją pozycję na rzecz prywatnych przewoźników. Przewozy intermodalne, realizowane przez PKP Cargo w 2006 r., kształtowały się na poziomie prawie 256 tys. UTI. W
odniesieniu do poprzedniego roku, był to wzrost o 35%. Spółka planuje dalszy wzrost tego typu przewozów, o ok. 10% rocznie. Jest to bardzo ostrożna prognoza, gdyż rozbudowa portowych terminali
kontenerowych (VGN Polska, DCT w Gdańsku, przygotowanie inwestycji w porcie szczecińskim, na Ostrowie Grabowskim) sprawia, że ta forma transportu zyskuje coraz większe znaczenie dla kolei.
Jednym z
największych wyzwań stojących przed PKP Cargo jest planowana budowa centrów logistycznych. Spółka ściśle współpracuje z Zarządem Portów Morskich Szczecin i Świnoujście SA przy realizacji
Zachodniopomorskiego Centrum Logistycznego.
Ponadto PKP Cargo podpisały umowę ze szczecińskim armatorem, Euroafrika Linie Żeglugowe, na eksploatację pokładu kolejowego promu Mikołaj Kopernik, który
pływa w barwach Unity Line, na trasie Świnoujście - Ystad. To już drugi prom tego armatora, który będzie woził wagony PKP Cargo. Do tej pory, przewoźnik korzystał z ładowni na Janie Śniadeckim, również
obsługiwanym przez Unity Line. Oba promy mogą przewieźć przez Bałtyk 90 wagonów na dobę. PKP Cargo intensyfikuje połączenia ze Szwecją, ponieważ w 2006 r. przewozy na tej linii wzrosły o 20%.