Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Piechota na świadka

Kurier Szczeciński, 2007-05-23
Po pięciu latach postępowania przed Sądem Okręgowym w Szczecinie proces prezesów stoczniowego holdingu zmierza ku końcowi. Wczorajsze przesłuchania z udziałem tłumaczki miały charakter telekonferencji. Na pytania sędziego za pośrednictwem wideołączy odpowiadali świadkowie z Niemiec. Zeznawali Wulf-Dieter Greverath i Klaus Otto Bolze, a sędziego Pawła Wojtysiaka interesowały kulisy transakcji sprzedaży przez niemiecką firmę Mühlhan Surface Protection udziałów w spółce Allround Ship Service na rzecz Stoczni Szczecińskiej Porta Holding SA. Obaj niemieccy przedsiębiorcy byli w tamtym czasie członkami organów zarządzających lub kontrolnych Muhlhana. Polsko-niemiecka ASS zatrudniała 900 osób i wykonywała prace antykorozyjne na budowanych statkach. 16-letnia współpraca Niemców z Polakami zaczęła się psuć od 1999 r. Ostatecznie Muhlhan sprzedał swoje 49 proc. udziałów w ASS na rzecz SSPH SA w kwietniu 2000r. Pośrednikiem okazała się Grupa Przemysłowa, której udziałowcami byli prawie wszyscy członkowie stoczniowego zarządu. Natomiast w 2002 r. biegły sądowy we wstępnej ekspertyzie uznał, że transakcja odbyła się ze szkodą dla stoczniowej grupy. Między innymi na tej podstawie postawiono byłemu kierownictwu Porty Holding zarzuty prokuratorskie a potem oskarżono. Po przesłuchaniu świadków sędzia poinformował, że prokuratura zgłosiła wniosek o wezwanie w charakterze świadka Jacka Piechoty, byłego ministra gospodarki. Spotkało się to ze sprzeciwem obrońców i samych oskarżonych. - Wnoszę o oddalenie wniosku. Pan Piechota został ministrem już po okresie, którego dotyczą zarzuty. Nie wiem więc, na jaką okoliczność miałby być przesłuchiwany - mówił adwokat Bartłomiej Sochański. Prokurator ripostował: - Oskarżeni wielokrotnie w swoich wyjaśnieniach podejmowali temat nieudzielenia przez państwo pomocy stoczni w 2002 r. oraz niekontynuowania postępowania układowego. Chciałbym się więc dowiedzieć, jaka w ocenie tamtego rządu była sytuacja holdingu i jakie okoliczności spowodowały, jego zdaniem, ogłoszenie upadłości. Po krótkiej przerwie sędzia zadecydował, że Piechota zostanie jednak przesłuchany. Niewykluczone też, że sąd będzie chciał jeszcze raz wysłuchać autorów ekspertyz - biegłego sądowego Stefana Koronczewskiego i firmę Morrison Finansista. Ostatnie posiedzenia sądu zaplanowano w czerwcu. Być może więc wyrok zapadnie jeszcze przed wakacjami.
 
kl
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl