Szalony postęp techniczny najbardziej związany jest dziś z branżą elektroniczną. Rozwój w tym względzie jest
niewyobrażalny. Najnowsze technologie i niezawodność wszelkich systemów to podstawa bezpieczeństwa życia zarówno na morzu, lądzie i w powietrzu. W tym celu na statkach wykorzystuje się urządzenia
komunikacyjne, nawigacyjne i łączności satelitarnej. Do jej obsługi serwisowej potrzebna jest wyspecjalizowana w wąskich dziedzinach elektroniki kadra, dobrze przygotowana zawodowo. Firmy produkujące
sprzęt elektroniki okrętowej systematycznie wprowadzają nowe produkty, które trzeba zainstalować i odpowiednio przygotować do eksploatacji.
Jedną z takich elitarnych firm jest Spółka R.N.X ze
Szczecina, działająca od 16 lat w obszarze obsługi urządzeń radiowo-komunikacyjnych i radiowo-nawigacyjnych. Firma dla towarzystw kwalifikacyjnych przeprowadza inspekcje radiowe w celu wydania dokumentów
certyfikujących. Jest także producentem własnych systemów łączności.
- Jesteśmy przedstawicielem znanych i cenionych w świecie producentów elektroniki morskiej: Furuno Polska Sp. z o.o., Comnav Marine
Ltd. i Sam Electronics GmbH. To wyjątkowo wymagający partnerzy. Wszystkie wykonywane na statkach operacje wymagają posiadania odpowiednich certyfikatów. Wszelkie techniczne działania są bowiem
zatwierdzane przez towarzystwa klasyfikacyjne - powiada Roman Nowakowski, prezes R.N.X. Jego firma ma niemal wszystkie certyfikaty liczących się na świecie towarzystw klasyfikacyjnych, także ISO 9001:2000
w zakresie projektowania, produkcji, montażu i serwisowania urządzeń radiowych i radionawigacyjnych wraz z elementami automatyki.
R.N.X obsługuje corocznie ok. 300 statków różnych bander, nie tylko
na polskim Wybrzeżu, ale i w całej Europie po Marsylię, Brest, Konstancę i koło podbiegunowe włącznie. Ekipy fachowców muszą zatem być bardzo mobilne, by w każdej chwili móc wyjechać w dowolny zakątek
Europy, tam gdzie aktualnie trzeba serwisować sprzęt. A statki zazwyczaj stoją w porcie krótko, więc wymagana jest właściwa organizacja pracy.
Dobra znajomość branży, doświadczenie we współpracy z
armatorami pozwoliło na wypracowanie własnych metod organizacyjnych stanowiących fundament bytu na rynku. Skarbnicą jest ponadto zespół fachowców nieustannie podnoszący swoje kwalifikacje na różnego
rodzaju szkoleniach.
- Nasi ludzie podnoszą kwalifikacje, na co firma nie szczędzi środków. Wymaga tego od nas ciągle pnący się w górę poziom techniki światowej oraz konkurencja na międzynarodowym
rynku pracy. Tylko niezawodność i wysoki standard usług gwarantuje dziś utrzymanie marki - dodaje wiceprezes Karolina Nowakowska.
To specjaliści od elektroniki morskiej z R.N.X zainstalowali na torze
wodnym Szczecin-Świnoujście systemy radarowe Atlas Elektronik. Obecnie prowadzą serwis gwarancyjny systemów radarowych w portach Krynicy i Jastarni. Mając dobre rozeznanie rynku armatorskiego, R.N.X
projektuje i częściowo wykonuje własne urządzenia. Jego dziełem jest konsola do łączności typu GMDSS oraz urządzenia do transmisji danych oraz integracja systemów w oparciu o sieć Lan. W tym roku projekt
konsoli GMDSS został zmieniony i ulepszony. Konsola będzie wystawiona na targach Baltexpo w Gdańsku.
W planach strategicznych przedsiębiorstwa prowadzonego rodzinnie jest dalsza współpraca z
firmami zajmującymi się pokrewnymi segmentami elektroniki morskiej, powiększenie o co najmniej 50 proc. stanu załogi w wąskich specjalnościach oraz pozyskanie dla siebie własnej, nowej, bardziej
przestronnej siedziby. Rozwój firmy wynika także z potrzeby zwiększonej produkcji autorskich systemów. RNX to jedna z tych firm, która bez rozgłosu, z własnym produktem weszła na europejski rynek
elektroniki morskiej. Jej usługi dobrze weryfikuje rynek, co gwarantuje rozwój i dalsze perspektywy na przyszłość.