Jest szansa, że to nie miasto, ale Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przejmie na siebie budowę tunelu pod Świną.
Minister Transportu musi jednak wcześniej zmienić obowiązujące przepisy.
Kilka lat trwało zanim świnoujskie władze z sukcesem zakończyły starania o zmianę statusu drogi łączącej przeprawę promową
"Karsibór" z przejściem granicznym Świnoujście-Garz. Na początku tego roku ulice Pomorska, Karsiborska, Nowokarsiborska i Grunwaldzka określone zostały jako droga krajowa nr 93. Przedstawiciele władz
samorządowych tłumaczyli, że zmiana statusu drogi jest jednym z koniecznych warunków, by budowa stałego połączenia pomiędzy wyspami Wolin i Uznam otrzymała wsparcie ze środków centralnych. Jak się
okazało, to przekwalifikowanie jest niewystarczające, bo miasto musiałoby wziąć na siebie rolę inwestora przy budowie tunelu. Tymczasem prezydent Świnoujścia konsekwentnie przekonuje, że zadania tego
powinna się podjąć Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Niedawno Minister Gospodarki Morskiej Rafał Wiechecki poinformował o sposobie wyjścia z kompetencyjnych problemów.
- Minister
Transportu przygotowuje zmianę rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, tak by planowany tunel znalazł się w ciągu drogi ekspresowej S-3. Dotychczasowe prace
przygotowawcze prowadzone przez Miasto Świnoujście przejmie wówczas GDDKiA - wyjaśnił szef resortu.
Miasto i GDDKiA mają też podpisać porozumienie, które umożliwi wykorzystanie zarezerwowanych w
tegorocznym budżecie państwa 2 milionów złotych na opracowanie tzw. studium wykonalności, a więc dokumentacji przygotowującej inwestycję.