Niedawno niektóre media poinformowały, że Stoczni Szczecińskiej Nowej udało się uzyskać pierwszy w jej historii
kredyt komercyjny. Izabella Maruszczak z SSN prostuje: - Pierwszy kredyt komercyjny został stoczni udzielony w październiku 2005 roku na 6 statków typu con-ro. Jednostki te zamówił armator holenderski.
Tamten kredyt jest finansowany przez konsorcjum banków: ABN Amro Bank Polska N.V. z Amsterdamu oraz ING Bank N.V. z Dublina.
Natomiast obecne kredyty komercyjne opiewają w sumie na 185 mln zł. Jak
informuje I. Maruszczak, powstanie za te pieniądze 10 kontenerowców B178-I o pojemności 3100 TEU (kontenerów). Pieniądze pożyczy konsorcjum Banku Handlowego w Warszawie oraz Korporacji Polskie Stocznie
(główny udziałowiec SSN). Z kolei konsorcjum Pekao SA i KPS sfinansuje budowę 8 kontenerowców z serii B178-III, które zabiorą na pokład po 2800 pojemników.
Aby dostać pieniądze, spółka z ul.
Hutniczej musiała spełnić szereg rygorystycznych warunków, a także zastawić część majątku. Bankowcy zbyt dobrze pamiętają nauczkę - upadek poprzedniczki SSN.
- Obecnie stocznia korzysta z
finansowania budowy jednego tylko statku z kredytu, którego zabezpieczeniem było poręczenie Skarbu Państwa. Dotyczy on ostatniego chemikaliowca dla armatora norweskiego - mówi Maruszczak.