Na 40 milionów złotych opiewa kontrakt handlowy, który Polska Żegluga Morska zawarła w zeszłym tygodniu z firmą Ciech
SA. Statki szczecińskiego armatora przewiozą pół miliona ton polskiej siarki do marokańskich portów Casablanka i Safi oraz ponad 200 tys. ton fosforytów z Casablanki do Gdańska.
- Kontrakt będą
obsługiwały peżetemowskie statki średniej wielkości, m.in. z grupy tzw. ziem argentyńskich - informuje Krzysztof Gogol, doradca dyrektora PŻM.
Sucha siarka pochodzić będzie z jedynej jeszcze
eksploatowanej polskiej kopalni siarki - "Osiek".
Umowa pomiędzy PŻM a Ciechem odnawiana jest co roku, a współpraca obu firm trwa już od kilku dziesięcioleci.
Obok siarki suchej, dla
zagranicznych kontrahentów PŻM przewozi także siarkę płynną, która jest produktem ubocznym w rafineriach. W tym drugim przypadku armator jest światowym liderem. Na trzech własnych i jednym czarterowanym
chemikaliowcu transportuje rocznie około półtora miliona ton płynnej siarki.
Partner PŻM, Grupa Chemiczna Ciech, jest jednym z liderów rynku chemicznego w Europie. Skupia ponad 30 firm i znajduje się
wśród stu największych organizacji gospodarczych w Polsce. - Głównymi produktami grupy są soda kalcynowana i sól, nawozy fosforowe oraz inne chemikalia bazowe, mające zastosowanie w przemysłach
szklarskim, meblowym i spożywczym, a także w budownictwie - wylicza doradca dyrektora PŻM.
Poczynione w 2006 roku akwizycje zapewniają Ciechowi przychody rzędu 3,5 mld zł rocznie. Od lutego 2005 r.
grupa jest notowana na warszawskim parkiecie.
Gogol przypomina, że kompania żeglugowa ze Szczecina jest jednym z największych morskich przewoźników ładunków masowych w Europie. Dysponując flotą
ponad 70 statków, przewozi rocznie ponad 26 mln ton ładunków.