Zarząd spółki Drobnica-Port Szczecin wezwał udziałowców do zgłaszania zamiaru objęcia (kupna) udziałów w
podwyższonym kapitale zakładowym. Pisma rozesłał, choć na transakcję z nowym inwestorem - PCC Rail nie ma jeszcze akceptacji rady nadzorczej zarządu portów. Zdumienia nie kryje Konsorcjum Drobnica.
Jak
informowaliśmy, 45 procent udziałów, które w Drobnicy miał Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, kupi niemiecki PCC Rail. To ona uzyskała pierwszeństwo zakupu papierów, choć lepszą ofertę dało
Konsorcjum Drobnica, w którego skład wchodzą spółki Trade Trans i Rentrans (w pierwszej połowę udziałów ma PKP Cargo). Stało się tak dlatego, że w zeszłym roku, już po ogłoszeniu przetargu na sprzedaż
walorów ZMPSiŚ w Drobnicy, Rafał Zaczyk, obecny prezes DP-S, sprzedał PCC Rail jeden udział, który uprzywilejował tę firmę w kolejnych transakcjach. Poprzedni zarząd, w którym Zaczyk zasiadał, widział
właśnie PCC jako najodpowiedniejszego inwestora.
Przeciw rozstrzygnięciu przetargu protestuje Konsorcjum Drobnica, jeden z czterech podmiotów, które ubiegały się o kontrolę nad DPS. - W liście do
ministra skarbu państwa opisaliśmy przebieg wydarzeń związanych z przetargiem na udziały. Widocznie uznano, że to wystarcza, a sprawa jest na tyle dziwna i kontrowersyjna, że trzeba ją wyjaśnić. Sądzę
więc, że dlatego 28 lutego rada nadzorcza portów wstrzymała się z podjęciem decyzji akceptującej sprzedaż - uważa Paweł Janowski, członek zarządu Trade Trans.
Kolejne posiedzenie rady nadzorczej ZMPSiŚ
ma się odbyć 12 marca br., ale - zdaniem Janowskiego - zarząd Drobnicy spieszy się. Nie wiedząc bowiem, jaka będzie decyzja RN portów, wezwał pozostałych udziałowców, aby zgłosili ewentualny zamiar
objęcia udziałów w podwyższonym uchwałą kapitale zakładowym firmy. Zarząd DPS dał na decyzję czas do 31 marca. Chce też, aby uchwała o podniesieniu kapitału weszła w życie dzień po akceptacji transakcji
przez RN portów.
- Prezes Drobnicy łamie procedury w tym sensie, że rozesłał pismo, zanim weszła w życie uchwała. Nie jest to co prawda złamanie prawa, jednak jego działanie nie ma umocowania prawnego,
bo decyzja rady nadzorczej zarządu portów jeszcze nie zapadła - uważa R Janowski.
Konsorcjum Drobnica zapowiada odwołanie się do sądu. To z kolei może opóźnić rejestrację w Krajowym Rejestrze Sądowym
podniesienia kapitału i zwiększonych udziałów PCC Rail.
Zastrzeżenia co do procedur ma także Jannis Furkiotis, były prezes Drobnicy, który jako udziałowiec tej firmy zgłosił w ramach pierwszeństwa
zakupu chęć nabycia udziałów. Twierdzi, że został przez kierownictwo spółki DPS zignorowany. Poinformował więc o tym radę nadzorczą ZMPSiŚ.
Z tym i pozostałymi zarzutami nie zgadza się Rafał Zaczyk,
obecny prezes Drobnicy-Port Szczecin. Zarzut, że pośpiechem usiłuje wywrzeć nacisk na RN nazywa "bzdurnym". - Przecież uchwała o podniesieniu kapitału firmy jest warunkowa i jeżeli transakcja nie
dojdzie do skutku, to wraz z zawiadomieniami będzie nieważna - ripostuje Zaczyk.