Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Komputery wspierają projektantów

Namiary na Morze i Handel, 2007-02-23

W ub.r., w chińskim Nanjing, podczas forum przewoźników masowcowych, zorganizowanego przez norweskie towarzystwo klasyfikacyjne Det Norske Veritas, odbyła się pierwsza, oficjalna prezentacja oprogramowania komputerowego trzeciej generacji, wspomagającego kadłubowe procesy obliczeniowe. Opracowanie tegoż oprogramowania jest odzewem na wprowadzone w kwietniu ub.r. zmiany do Konwencji SOLAS, dotyczą ce konstrukcji kadłubów statków masowych i zbiornikowców. Powyższe oprogramowanie, w skrócie CSR (Common Structural Rules), służy do wspomagania procesów modelowych zbiornikowców. Prace rozwojowe nad nim oraz sposobami modelowania kadłuba w fazie projektowej i eksploatacyjnej, były prowadzone przez DNV od 2002 r. Statystycznie, awarie i katastrofy kadłubowe najczęściej zdarzają się dużym zbiornikowcom i masowcom. Tak więc, położenie szczególnego nacisku na dbałość przy projektowaniu i budowie kadłubów, a także monitoring zachowania kadłuba na fali w fazie eksploatacyjnej, w oparciu o najnowocześniejsze maszyny i formuły obliczeniowe, stało się wymogiem chwili. Procedury te są ściśle skorelowane z jakością materiałów do budo wy kadłuba, a także restrykcyjnymi norma mi technologicznymi. Według twórców oprogramowania, nowe wymogi konwencyjne są ogromnym krokiem naprzód w kierunku powszechnego zastosowania komputeryzacji w procesie wymiarowań i oceny strukturalnej kadłuba, służącym projektantom, stoczniom i armatorom. Za prezentowane rozwiązania informatyczne zawierają uproszczone metody kontroli i oceny rozwiązań technologicznych, z zastosowaniem zaawansowanych procedur obliczeniowych i analizy strukturalnej. Wybór Chin, jako miejsca na pierwszą prezentację, nie był przypadkowy, ponieważ z 76 masowców zamówionych w 2006 r., aż 32 mają powstać właśnie w Chinach, z czego 1 8 pod nadzorem klasyfikacyjnym DNV. Norweski klasyfikator zapowiada dalszą promocję oprogramowania, ze szczególnym uwzględnieniem wsparcia inspektorów we wdrożeniu systemu. Należy mieć nadzieję, że inne towarzystwa klasyfikacyjne pójdą w ślady Det Norske Veritas, a także, że podobne "narzędzia", odpowiednio wcześnie, trafią do polskich uczelni związanych z sektorem morskim.
 
kpt ż.w. Grzegorz Szyca
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl