Porozumienie dotyczące realizacji projektu "Poprawa dostępu kolejowego do portu Gdańsk" podpisali, 5 lutego br, przedstawiciele PKP
Polskie Linie Kolejowe SA i Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA. Inwestycja, która znalazła się liście indykatywnej, ma być realizowana i dofinansowana w ramach unijnego Programu Operacyjnego
"Infrastruktura i Środowisko". Jej koszt szacowany jest na 80 mln euro.
Ze strony PKP PLK, porozumienie podpisali: Witold Kowalewski, dyrektor Oddziału Regionalnego PLK w Gdańsku i jego zastępca
Bogusław Bobkowski. ZMPG reprezentowali: Marian Świtek, wiceprezes ZMPG i Julian Skelnik, członek zarządu. Obecny był również Mirosław Chaberek, podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu.
Projekt
obejmuje przebudowę linii kolejowej nr 226, z Pruszcza Gdańskiego do Portu Północnego oraz budowę nowego, dwutorowego mostu kolejowego nad Martwą Wisłą i rozbiórkę starego, jednotorowego. Istniejący most
ma już 100 lat i niedługo musiałby zostać wyłączony z eksploatacji. Tym samym, Port Północny zostałby odcięty od połączeń kolejowych.
Realizacja projektu zapewni połączenie portu z krajową i
międzynarodową siecią kolejową, gdyż linia nr 22B włącza się w Pruszczu w ciąg VI Europejskiego Korytarza Transportowego. Jego polską częścią są linie E-65 i CE-65E. Efektem inwestycji będzie też
zwiększenie prędkości pociągów do 80 km/h.
Inwestycja powiązana jest również z budowanym w Porcie Północnym terminalem DCT i planowanym powstaniem, w jego pobliżu, centrum logistycznego.
Dyrektor
Kowalewski podkreślił, że inwestycja, mimo planowanego czasu realizacji 2010-2013 r., mogłaby rozpocząć się wcześniej. Już nawet w lutym 2008 r.