Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Bomet w Caparo

Kurier Szczeciński, 2007-02-22

Spółka z Barlinka, która kilka lat temu należała do stoczniowego holdingu, będzie miała nowego właściciela. Brytyjska firma Caparo Engineering podpisała umowę przedwstępną na zakup akcji Zakładów Urządzeń Okrętowych "Bomet". - Sprzedającymi są Agencja Rozwoju Przemysłu i należąca do niej Korporacja Polskie Stocznie, które posiadają łącznie 95 procent akcji Bometu - informuje Roma Sarzyńska, rzecznik prasowy ARP - Caparo Engineering to poważna firma, która zobowiązała się zainwestować 34 mln złotych w modernizację kuźni w Bomecie. Anglicy dają też gwarancje zatrudnienia, z czego zadowolona jest załoga. Więcej nie mogę powiedzieć, gdyż inwestor zażyczył sobie poufność informacji. Prezes ARP Paweł Brzezicki wyraził nadzieję, że nowy główny udziałowiec przyspieszy rozwój Bometu i przyhamuje emigrację z regionu wykwalifikowanej kadry. Barlineckie przedsiębiorstwo utworzono w 1946 r. na bazie poniemieckiej fabryki maszyn rolniczych "Schwartz i Synowie". Zakład Mechaniczny i Odlewnia Barlinek w 1959 r. zmieniły nazwę na Zakłady Przemysłu Okrętowego podporządkowane Zjednoczeniu Przemysłu Okrętowego. W dwa lata później uruchomiono produkcję armatury okrętowej. Nazwę Bomet nadano w 1970 r. Wkrótce w Barlinku przy ul. Okrętowej oddano do użytku nowy zakład, zbudowany od postaw. W najlepszych swych czasach Bomet zatrudniał aż 1600 osób (dziś około 400). Firma specjalizowała się i specjalizuje w produkcji osprzętu do mocowania kontenerów na statkach, odkuwek matrycowych, takielunku okrętowego, armatury okrętowej i przemysłowej. Gdy na przełomie lat 80. i 90. załamała się produkcja statków dla ZSRR, problemy zaczął też przeżywać Bomet. W 1994 r. ZUO Bomet przekształcono w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa, a rok później akcje firmy wniesiono do NFI. W 1999 r. ponad 60 procent walorów Bometu kupiła Stocznia Szczecińska SA i w ten sposób spółka znalazła się stoczniowym holdingu. W 2003 roku, już po upadku Stoczni Szczecińskiej Porta Holding SA, nowym właścicielem została ARP. Teraz Bomet jest własnością brytyjskiego Caparo Engineering, potentata w branży metalowej, który zajmuje się głównie dostawami dla motoryzacji. Wraz z kilkoma innymi firmami należy on do grupy Caparo, której łączna sprzedaż oscyluje rocznie na poziomie miliarda euro. Pierwsza spółka Caparo powstała w 1968 r. Dziś w firmach całej grupy, rozsianych głównie w Wlk. Brytanii zatrudnione jest 4,2 tys. osób. Produkcja odbywa się także w Indiach, Ameryce Północnej oraz w Hiszpanii. Caparo inwestuje też w hotele. W Barlinku obiecało zachować dotychczasowy profil produkcji.
 
M. Klasa
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl