Spółka z Barlinka, która kilka lat temu należała do stoczniowego holdingu, będzie miała nowego właściciela. Brytyjska firma
Caparo Engineering podpisała umowę przedwstępną na zakup akcji Zakładów Urządzeń Okrętowych "Bomet".
- Sprzedającymi są Agencja Rozwoju Przemysłu i należąca do niej Korporacja Polskie Stocznie,
które posiadają łącznie 95 procent akcji Bometu - informuje Roma Sarzyńska, rzecznik prasowy ARP - Caparo Engineering to poważna firma, która zobowiązała się zainwestować 34 mln złotych w modernizację
kuźni w Bomecie. Anglicy dają też gwarancje zatrudnienia, z czego zadowolona jest załoga. Więcej nie mogę powiedzieć, gdyż inwestor zażyczył sobie poufność informacji.
Prezes ARP Paweł Brzezicki
wyraził nadzieję, że nowy główny udziałowiec przyspieszy rozwój Bometu i przyhamuje emigrację z regionu wykwalifikowanej kadry.
Barlineckie przedsiębiorstwo utworzono w 1946 r. na bazie poniemieckiej
fabryki maszyn rolniczych "Schwartz i Synowie". Zakład Mechaniczny i Odlewnia Barlinek w 1959 r. zmieniły nazwę na Zakłady Przemysłu Okrętowego podporządkowane Zjednoczeniu Przemysłu Okrętowego. W dwa
lata później uruchomiono produkcję armatury okrętowej. Nazwę Bomet nadano w 1970 r. Wkrótce w Barlinku przy ul. Okrętowej oddano do użytku nowy zakład, zbudowany od postaw. W najlepszych swych czasach
Bomet zatrudniał aż 1600 osób (dziś około 400).
Firma specjalizowała się i specjalizuje w produkcji osprzętu do mocowania kontenerów na statkach, odkuwek matrycowych, takielunku okrętowego, armatury
okrętowej i przemysłowej.
Gdy na przełomie lat 80. i 90. załamała się produkcja statków dla ZSRR, problemy zaczął też przeżywać Bomet. W 1994 r. ZUO Bomet przekształcono w jednoosobową spółkę
Skarbu Państwa, a rok później akcje firmy wniesiono do NFI. W 1999 r. ponad 60 procent walorów Bometu kupiła Stocznia Szczecińska SA i w ten sposób spółka znalazła się stoczniowym holdingu. W 2003 roku,
już po upadku Stoczni Szczecińskiej Porta Holding SA, nowym właścicielem została ARP.
Teraz Bomet jest własnością brytyjskiego Caparo Engineering, potentata w branży metalowej, który zajmuje się
głównie dostawami dla motoryzacji. Wraz z kilkoma innymi firmami należy on do grupy Caparo, której łączna sprzedaż oscyluje rocznie na poziomie miliarda euro.
Pierwsza spółka Caparo powstała w 1968
r. Dziś w firmach całej grupy, rozsianych głównie w Wlk. Brytanii zatrudnione jest 4,2 tys. osób. Produkcja odbywa się także w Indiach, Ameryce Północnej oraz w Hiszpanii. Caparo inwestuje też w hotele. W
Barlinku obiecało zachować dotychczasowy profil produkcji.