Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Rozmowy o Odrze granicznej

Kurier Szczeciński, 2007-02-22
Dziś mają się zakończyć dwudniowe negocjacje polsko-niemieckie w sprawie regulacji koryta Odry granicznej. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że obie strony z optymizmem patrzą na możliwość zawarcia porozumienia co do zasad i harmonogramu inwestycji na rzece. Tymczasem będą wykonywane inne prace na Odrze. Jak poinformowała nas Agnieszka Muchla, rzecznik prasowy wojewody, w najbliższych dniach do Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie trafi z budżetu państwa 11,5 mln złotych na realizację Programu dla Odry 2006. Największa część z tych pieniędzy - bo aż 9 mln zł - jest przeznaczona na wymianę nowych prowadnic przy moście kolejowym przy Dworcu Szczecin Główny. - Całe szczęście, że mamy te pieniądze, bo prowadnice są w tak fatalnym stanie, że zachodziła obawa zamknięcia tej drogi wodnej - mówi Andrzej Kreft, dyrektor RZGW. Reszta środków rozdysponowana zostanie na dokumentację związaną m.in. z udrożnieniem jeziora Dąbie, które jest naturalną kieszenią dla spływającej w dół rzeki kry podczas akcji lodołamania. 300 tys. zł z puli 11,5 mln zł pochłonie opracowanie studium ochrony przeciwpowodziowej dla Odry. Kwota blisko 200 tys. zł jest przeznaczona na ekspertyzy techniczne wymagane przy dalszych polsko-niemiekich pracach nad projektami regulacji koryta Odry granicznej (rejon Słubic i Kostrzyna). - Nad wspólnym stanowiskiem w tej ostatniej sprawie obradują obecnie polscy i niemieccy eksperci na specjalnie zwołanej naradzie. Jeśli takie stanowisko uda się wypracować, zostanie ono przedstawione obu rządom i będzie podstawą do podpisania polsko-niemieckiej umowy regulującej zakres prac przy Odrze granicznej - wyjaśnia Muchla. Przypomnijmy, że w sprawie podziału zadań w kwestii modernizacji Odry granicznej między Polską i Niemcami był impas. Przełamano go dopiero w zeszłym roku. W zeszłym roku strona niemiecka zgodziła się wstępnie, że zmodernizuje urządzenia hydrotechniczne na swoim brzegu - głównie tzw. ostrogi. Dostanie za to zgodę, aby jej barki morsko-rzeczne mogły przez nasze wody wpływać na zmodernizowany w przyszłości po tamtej stronie rzeki kanał HoFriWa i dalej podążać do portu śródlądowego w Schwedt. Według zeszłorocznych wstępnych ustaleń Niemcy mieliby odbudować budowle hydrotechniczne po swojej stronie na wysokości polskich miejscowości Owczary-Górzyca i Gozdowice-Ognica. Dzięki temu Odra graniczna osiągnęłaby do 1,8 m głębokości, podczas gdy np. w lipcu 2006r. w niektórych miejscach było zaledwie 50 cm. Przypomnijmy też, że niedawno "zamieniono" pieniądze przeznaczone na modernizację Odry, o czym poinformował minister gospodarki morskiej Rafał Wiechecki. Dolny odcinek rzeki - a więc i szczeciński węzeł wodny - dostanie środki z Programu dla Odry 2006. Natomiast środkową i górną Odrę zasilą unijne euro. Uznano tak po konsultacjach międzyresortowych. Według Wiecheckiego środki unijne z Sektorowego Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko" na dolny odcinek rzeki byłyby trudniejsze do pozyskania z Brukseli, gdyż jest tu wiele terenów chronionych w ramach Natury 2000. Inwestycje łatwo mogliby więc zablokować polscy lub niemieccy ekolodzy. W efekcie na inwestycje hydrotechniczne mające poprawić żeglowność i bezpieczeństwo przeciwpowodziowe na dolnej Odrze i Jeziorze Dąbie w latach 2007-2011 przeznaczonych ma być 270 mln zł ze środków budżetowych. Natomiast z pieniędzy unijnych ekwiwalent, czyli 80 mln euro, pójdzie na górną i środkową rzekę.
 
(kl)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl