Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie planuje budowy drugiej nitki ekspresowej S3 od węzła Parłówko
do Świnoujścia, mimo że rośnie ruch na liniach promowych do Skandynawii. Decyzji tej nie zmieni również budowa gazoportu w Świnoujściu, a później jego eksploatacja, co także wpłynie na wzrost natężenia
ruchu. Powodem jest... Woliński Park Narodowy.
Sugestie dotyczące możliwości zmiany projektu przebudowy S3 między Parłówkiem a Świnoujsciem pojawiały się w ubiegłym tygodniu w czasie konferencji
dotyczącej planów budowy gazoportu w Świnoujściu. Według przedstawicieli Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa, po uruchomieniu terminalu gazu skroplonego około 5 procent tego surowca będzie
transportowane w cysternach kolejowych i samochodowych. Zważywszy na fakt, iż docelowo do gazoportu trafiać będzie około 7,5 mld m sześc. skroplonego gazu rocznie, wspomniane 5 proc. daje sporą ilość.
Niewątpliwie fakt ten wpłynie na natężenie ruchu na trasie Świnoujście - Szczecin.
Z informacji, które uzyskaliśmy w zachodniopomorskim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad
wynika, że PGNiG nie konsultowało jeszcze z GDDKiA kwestii dotyczących spraw komunikacyjnych. Być może powodem jest szybkie tempo prac przygotowawczych do budowy. Inwestycja ruszyć ma bowiem już w
przyszłym roku, a rozruch terminala planowany jest na 2011 roku.
Zgodnie z planami GDDKiA, dwujezdniowy odcinek S3 od obecnej obwodnicy Goleniowa do końca obwodnicy Troszyna (w sumie ponad 40 km)
wraz z obwodnicami i węzłem Parłówko gotowy będzie najpóźniej w roku 2015. Obecnie GDDKiA kończy proces wykupu gruntów w miejscu, gdzie planowany jest węzeł. Budowa ruszyć może już w przyszłym roku. Także
za rok rozpocznie się budowa dwujezdniowej obwodnicy Miękowa.
Tymczasem trwają prace nad innym projektem, który zwiększy bezpieczeństwo i komfort jazdy "trójką". Również na wysokości Rurki
powstanie węzeł, który usprawni komunikację między obszarem zajmowanym przez Goleniowski Park Przemysłowy i Specjalną Strefę Ekonomiczną a drogą nr 3.
Zdaniem Kazimierza Mateckiego, zastępcy
dyrektora oddziału GDDKiA, prognozy dotyczące natężenia ruchu na północnym fragmencie drogi nr 3 nie uzasadniają budowy drugiej jezdni. Z badań pomiaru ruchu wynika, że aż 45 procent ruchu z południa, w
Parłówku kieruje się na drogę nr 107 w kierunku Kamienia Pomorskiego. Drugim powodem rezygnacji z planów budowy drugiej jezdni do Świnoujścia jest Woliński Park Narodowy, którego ominąć się nie da. Nie
będzie również zgody na autostradę na tym chronionym terenie.