Aplikację do projektu "Autostrada morska Karlskrona - Gdynia" złożył, 8 stycznia br., w Ministerstwie Gospodarki
Morskiej, Zarząd Morskiego Portu Gdynia. Podobny dokument, dotyczący połączenia Świnoujście – Ystad, trafił do ministerstwa z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Oba programy
powstały we współpracy z partnerami szwedzkimi. Jeśli zostaną zaakceptowane przez resort, zostaną przesłane do Komisji Europejskiej.
Gdynia – Karlskrona
ZMPG działał w imieniu
konsorcjum stworzonego przez: władze miasta i gminy Gdynia, Instytut Morski w Gdańsku, marszałka województwa pomorskiego, PKP Cargo SA – Zakład w Gdyni, Urząd Morski w Gdyni, Spedcont Spedycja
Polska oraz Stowarzyszenie Miast Autostrady Bursztynowej. Partnerzy szwedzcy, reprezentowani przez Baltic Link Association, złożyli identyczny dokument ministrowi transportu Szwecji.
Inicjatywa służy
przygotowaniu przez obu ministrów (polskiego i szwedzkiego) wspólnej aplikacji do KE, o dofinansowanie projektu autostrady morskiej Karlskrona – Gdynia, możliwego do realizacji w rekomendowanym
przez Komisję terminie, czyli do 2010 r. Jest konsekwencją przyjętej przez KE polityki transportowej, która zakłada, że autostrady morskie powinny powstać w 4 regionach, w tym na Bałtyku. Na liście
transportowych projektów priorytetowych Unii Europejskiej autostrady morskie znalazły się na 21. pozycji.
Dokument jest też następstwem projektu "SEBTrans Link", zakończonego pod koniec 2005 r.
Przygotował on program inwestycji transportowych i przedsięwzięć logistycznych na trasie od Goeteborga via Karlskrona, do Gdyni, służących rozwojowi połączenia promowego Karlskrona – Gdynia, z
wykorzystaniem technologii multimodalnych.
Po stronie polskiej przygotowane zostało studium wykonalności nowego terminalu promowego w Gdyni, wraz z połączeniami komunikacyjnymi. Przedsięwzięcie,
którego wstępny koszt oszacowano na 68 mln euro, znalazło się już na tzw. liście indykatywnej resortu gospodarki morskiej.
Po stronie szwedzkiej przygotowano koncepcję rozbudowy terminalu promowego w
Karlskronie, centrum logistyczno-dystrybucyjnego w Alvesta i modernizacji linii kolejowej Goeteborg - Karlskrona. Ogromne znaczenie dla sukcesu inicjatywy autostrady morskiej ma planowane wprowadzenie
przez Stena Line, w 2010 r., dwóch superpromów, mających po 1200 miejsc dla pasażerów i 5500 m linii ładunkowej dla pojazdów.
Aplikacja przewiduje, że na terenie portu w Gdyni powstanie infrastruktura
(terminal promowy wraz z układem dróg dojazdowych, a w przyszłości – zmodernizowany Dworzec Morski) oraz nowoczesne systemy eksploatacyjne, umożliwiające bezpieczną i efektywną obsługę promów,
ich pasażerów oraz ładunków. Udział w projekcie Stowarzyszenia Miast Autostrady Bursztynowej zapewnia promocję przedsięwzięcia w obszarze VI Korytarza Transportowego Północ – Południe i w
obszarze realizowanego międzynarodowego projektu "Adriatic-Baltic Landbridge".
Świnoujście – Ystad
Aplikacja ZMPSiŚ to efekt powstania konsorcjum zrzeszającego, oprócz portu:
zarząd miejski Ystad, Ystad Hamn Logistic AB, Polską Żeglugę Bałtycką i Unity Line.
Planowane inwestycje rozwojowe i modernizacyjne w portach Ystad i Świnoujście spełniają wymagania projektu
"Autostrady Morskie". W przypadku ZMPSiŚ, planowana jest przebudowa infrastruktury drogowej i kolejowej w portach oraz rozbudowa infrastruktury bazy promów morskich w Świnoujściu (budowa stanowiska nr
1 i modernizacja stanowiska nr 2). Planowany koszt inwestycji wynosi ponad 60 mln euro. Środki będą pochodziły z funduszy własnych ZMPSiŚ oraz funduszy UE.
Ideą tworzenia autostrad morskich jest
przeniesienie części ładunków z zatłoczonych dróg na alternatywne szlaki wodne, a także rozwój transportu intermodalnego. Region Morza Bałtyckiego uznawany jest za jeden
z najszybciej rozwijających
się obszarów w Europie. Szacuje się, że w 2010 r. wielkość wymiany handlowej państw nadbałtyckich osiągnie poziom 1,4 mld t. W ciągu najbliższych 10 lat wzrost PKB wyniesie tam 3-5% rocznie.
Zaakceptowanie obu aplikacji przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej, a następnie przez KE, spowoduje nadanie połączeniom statusu autostrad morskich. Daje on przewagę w dostępie do funduszy unijnych
(TEN, Marco Polo, ERDF, INTERREG, Fundusz Spójności). Ma także dla portów znaczenie marketingowe.