Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Wodowanie z zalewaniem

Kurier Szczeciński, 2007-01-22
Pogoda nie sprzyjała sobotnim uroczystościom w stoczniach. Najpierw w Stoczni Szczecińskiej Nowej fala, która powstała podczas wodowania chemikaliowca zalała nabrzeża sąsiedniej "Gryfii". Potem w tej drugiej firmie butelka szampana nie chciała się rozbić o burtę patrolowca dla Norwegii. Wodowanie w stoczni Nowej miało być otwarte dla mieszkańców, ale z powodu wichury kierownictwo tej firmy dzień przed uroczystością zmieniło zdanie. W efekcie operacja miała charakter techniczny, czyli zamknięty dla publiczności, a decyzję o jej godzinie podjęto w ostatniej chwili. Ósmy z serii (i ostatni) chemikaliowiec dla norweskiego armatora Odfjell ASA zjechał z impetem, wywołując jak zwykle falę. Tym razem jednak wskutek cofki spowodowanej wiatrami, poziom Odry był wyższy. z tego powodu powstałe "tsunami" wdarło się na leżącą po przeciwnej stronie wyspę, na której działa Szczecińska Stocznia Remontowa "Gryfia", i poprzesuwało lub poprzewracała ciężkie stalowe pojemniki na złom. Woda wdarła się także na przystań promową "remontówki" od strony lądu. - Pół "Gryfii" nam zalało - stwierdził później żartem jeden z tamtejszych stoczniowców. Na szczęście woda nie mogła zakłócić przebiegu chrztu statku w samej stoczni remontowej. Bo choć uroczystość rozpoczęła się zaraz po wodowaniu w SSN, to miejscem jej była keja po drugiej stronie wyspy. Chrzest drugiego już patrolowca dla norweskiej straży przybrzeżnej rozpoczął się przy lekkim deszczu. Nadano mu efektowną oprawę. Niestety, tym razem butelka szampana okazała się twardsza od stali, z jakiej zbudowano jednostkę. W efekcie matka chrzestna rozbijała ją - jak policzyliśmy - jedenaście razy! W końcu - przy oklaskach - szampan roztrzaskał się o burtę patrolowca k/v "Farm". Ten piękny i sporych rozmiarów statek będzie patrolował wybrzeża krainy fiordów, realizując zadania związane z ratownictwem morskim oraz ochroną środowiska. "Gryfia" zbuduje łącznie pięć takich jednostek. O ile w "Gryfii" praca przebiega spokojnie i bez zakłóceń, to w Stoczni Szczecińskiej Nowej związkowcy z "Solidarności" przy wsparciu zarządu regionu zapowiedzieli protest w obronie miejsc pracy. Spółka ma dzisiaj zostać oflagowana. Decyzję podjęto po powrocie działaczy z Brukseli, gdzie spotkali się z unijną komisarz ds. konkurencji Neelie Kroes. Chcieli się tam osobiście przekonać, jak Komisja Europejska patrzy na przyszłość polskich stoczni. Szefowie organizacji związkowej w regionie domagają się, aby w sprawie branży komisja krajowa "Solidarności" doprowadziła do spotkania z premierem Jarosławem Kaczyńskim. Działacze twierdzą również, iż decydenci gospodarczy w Warszawie bagatelizują ich sygnały, w którym wielokrotnie zwracali uwagę na "uwarunkowania KE, jakie należy spełnić, aby nasze stocznie nie zwracały do budżetu kwot udzielonej, niedozwolonej pomocy publicznej i odzyskały trwałą rentowność i konkurencyjność".
 
(kl)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl