Porty w Świnoujściu i w Ystad chcą wspólnie zdobyć pieniądze na rozwój swoich terminali promowych. Ale żeby to się
powiodło, połączenie morskie między nimi musi najpierw uzyskać status autostrady morskiej. W tym celu zawiązano konsorcjum z udziałem armatorów.
Konsorcjum firm utworzyły: Zarząd Morskich Portów
Szczecin i Świnoujście SA, Miasto Ystad, Ystad Hamn Logistic AB, Polska Żegluga Bałtycka, Unity Line.
- Podmioty te wspólnie złożyły w Ministerstwie Gospodarki Morskiej aplikację w ramach projektu
"Autostrady Morskie" - informuje Wojciech Sobecki, rzecznik prasowy ZMPSiŚ.
Jeżeli najpierw resort, a potem Komisja Europejska pozytywnie rozpatrzą wniosek, połączenie morskie Ystad - Świnoujście
otrzyma status autostrady morskiej.
- Taki status daje przewagę w dostępie do unijnych funduszy (w ramach programów TEN, Marco Polo, ERDF, Interreg, Fundusz Spójności). Ma także dla obu portów
znaczenie marketingowe - tłumaczy Sobecki.
Według uczestników konsorcjum, planowane inwestycje rozwojowe i modernizacyjne w obu portach spełniają wymagania projektu Autostrady Morskie. W przypadku
zespołu Szczecin i Świnoujście zapowiedziana jest przebudowa portowych dróg i torów kolejowych oraz budowa stanowiska promowego nr 1 i modernizacja stanowiska nr 2 w terminalu w Świnoujściu. Ma to
kosztować około 60 mln euro.