Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Więcej w ładowniach

Kurier Szczeciński, 2007-01-15
26,6 miliona ton ładunków przewiozły w zeszłym roku frachtowce Polskiej Żeglugi Morskiej ze Szczecina. To więcej o prawie dwa miliony ton niż w 2005 roku. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, wyższy niż rok wcześniej (11 mln zł netto) ma także być zysk armatora za 2006 r. Natomiast wynik finansowy całej grupy armatorskiej znany będzie dopiero w połowie roku po audycie, jaki zostanie przeprowadzony na zlecenie Żeglugi Polskiej SA. - Najwięcej, bo aż 8,1 mln ton, przewieziono w ubiegłym roku węgla i koksu (w 2005 - 6,6 mln ton) - wylicza Krzysztof Gogol, doradca dyrektora PŻM ds. mediów. - Przy spadającym eksporcie polskiego węgla, był to surowiec pochodzący przede wszystkim z Rosji, ładowany na statki PŻM w portach Muuga koło Tallina, Ryga czy Sankt Petersburg. Wzrost przewozów węgla to wyraz ogólnej tendencji światowej zwiększenia handlu tym surowcem, przy rekordowo wysokich cenach ropy naftowej w 2006. Drugim w kolejności ładunkiem w ładowniach masowców i zbiornikowców PŻM były zboża - 4,4 mln ton, a dalszej kolejności: fosforyty (1,6 mln ton), nawozy sztuczne - 1,3. Przewieziono ponadto (w tys. ton): suchej siarki - 705, wyrobów stalowych - 573, rudy żelaza - 567, płynnej siarki - 547, złomu - 96. - Pozostałych ładunków przewieziono 1,1 mln ton, natomiast 7,5 mln ton to towary w ramach umów na czas określony (tzw. time-charter, gdzie czarterujący płaci armatorowi za każdy dzień wynajęcia statku wraz z załogą i sam szuka sobie ładunków do przewiezienia) - tłumaczy Gogol. Dodaje, że zdecydowaną większość ładunków - 24,7 mln ton, statki PŻM przewoziły pomiędzy portami obcymi. Jedynie 1,7 mln ton stanowiły towary w gestii własnej, czyli polskiego handlu zagranicznego; w tym w imporcie - 1,2 mln ton oraz eksporcie 547 tys. ton. - Najważniejszymi polskimi partnerami handlowymi PŻM w 2006 były Zakłady Chemiczne Police, z którymi armator podpisał w czerwcu umowę przewozową dotyczącą transportu fosforytów z krajów północnoafrykańskich na lata 2007-2012 (wartości 250 mln zł) oraz firma Ciech, dla której PŻM woził suchą siarkę i fosforyty - informuje doradca dyrektora. PŻM posiada obecnie 75 statków. Zatrudnia 2700 oficerów i marynarzy oraz 260 osób na lądzie.
 
(kl)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl