Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Kruszywa ruszyły przez morze

Namiary na Morze i Handel, 2006-12-15

Budownictwo drogowe w Polsce odczuwa już nie tylko brak siły roboczej, ale także niedostatek surowców do budowy dróg i autostrad. Coraz bardziej brakuje kruszyw, niezbędnych zarówno do konstruowania podłoża dróg, jak i do mieszanek bitumicznych kładzionych na ich powierzchni. Sytuację tę widać m.in. w imporcie kruszyw przez porty u ujścia Odry. - Kruszywa przeładowywane w portach w Szczecinie i Świnoujściu sprowadzane są do Polski przede wszystkim z krajów skandynawskich oraz z Anglii. W tym roku obserwujemy znaczny wzrost przeładunków, który jest generowany także przez małe, nieznane dotąd firmy- stwierdza Zygfryd Zelman, dyrektor ds. handlowych Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA. Oba porty w 2005 r. rozładowały ok. 50 tys. t kruszywa, przywiezionego z Norwegii i Szwecji, w tym dla spółki Yeoman Poland, której udział w sprowadzanym kruszywie wyniósł w ub.r. 56,2%. Kolejnymi dużymi importerami były: szwedzki koncern NCC Industri, który w szczecińskim porcie ma zakład kruszyw oraz gdańska spółka Dokrumex, która sprowadziła niewielką ilość - ok. 2 tys. t. 10 miesięcy br., to prawie podwojenie importu kruszywa przez oba porty (wzrost o 88%) do bez mała 100 tys. t, z czego 52,7% to import spółki Yeoman Poland. Nieoczekiwanie natomiast, koncern NCC Industri znacznie obniżył import - do 3 tys. t. Firma Dokrumex, ze względu na prace przy budowie autostrady A-1 i potrzebę skrócenia tras dowozu kruszywa lądem, korzysta obecnie z portów Trójmiasta. (Kruszywa generalnie wywożone są z portu samochodami na odległości nie większe niż 100 km). W zespole portowym Szczecin-Świnoujście prowadzone są procesy prywatyzacyjne i ZMPSiŚ pozbywa się udziałów w 2 spółkach: Port Handlowy Świnoujście oraz Drobnica - Port Szczecin (patrz: "Namiary" 23/ 2006). O ich udziały zabiegają dwaj prywatni przewoźnicy kolejowi: koncern transportowo-logistyczny Przedsiębiorstwo Transportu Kolejowego i Gospodarki Kamieniem (PTKiGK) z Zabrza oraz polska spółka niemieckiego holdingu PCC Rail Szczakowa. Ta druga, przed wejściem do koncernu PCC AG, była znana jako Kopalnia Piasku "Szczakowa ". PCC Rail Szczakowa nadal jest producentem m.in. piasku budowlanego. Powoli jednak specjalizuje się również w przewozach kontenerowych. Wejście tych spółek do portów w Szczecinie lub Świnoujściu niewątpliwie wpłynie także na import kruszyw budowlanych, również na potrzeby drogownictwa. Wpływ na import kruszyw przez porty będzie miało także rozpoczęcie budowy prostych odcinków nowo zaprojektowanej drogi szybkiego ruchu S-3, między Szczecinem a skrzyżowaniem z autostradą A-2. Prace przy nich mają się rozpocząć wiosną 2007 r.
 
(zb-j)
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl