Budownictwo drogowe w Polsce odczuwa już nie tylko brak siły roboczej, ale także niedostatek surowców do
budowy dróg i autostrad. Coraz bardziej brakuje kruszyw, niezbędnych zarówno do konstruowania podłoża dróg, jak i do mieszanek bitumicznych kładzionych na ich powierzchni. Sytuację tę widać m.in. w
imporcie kruszyw przez porty u ujścia Odry.
- Kruszywa przeładowywane w portach w Szczecinie i Świnoujściu sprowadzane są do Polski przede wszystkim z krajów skandynawskich oraz z Anglii. W tym
roku obserwujemy znaczny wzrost przeładunków, który jest generowany także przez małe, nieznane dotąd firmy- stwierdza Zygfryd Zelman, dyrektor ds. handlowych Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście
SA.
Oba porty w 2005 r. rozładowały ok. 50 tys. t kruszywa, przywiezionego z Norwegii i Szwecji, w tym dla spółki Yeoman Poland, której udział w sprowadzanym kruszywie wyniósł w ub.r. 56,2%. Kolejnymi
dużymi importerami były: szwedzki koncern NCC Industri, który w szczecińskim porcie ma zakład kruszyw oraz gdańska spółka Dokrumex, która sprowadziła niewielką ilość - ok. 2 tys. t.
10 miesięcy br., to
prawie podwojenie importu kruszywa przez oba porty (wzrost o 88%) do bez mała 100 tys. t, z czego 52,7% to import spółki Yeoman Poland. Nieoczekiwanie natomiast, koncern NCC Industri znacznie obniżył
import - do 3 tys. t. Firma Dokrumex, ze względu na prace przy budowie autostrady A-1 i potrzebę skrócenia tras dowozu kruszywa lądem, korzysta obecnie z portów Trójmiasta. (Kruszywa generalnie wywożone
są z portu samochodami na odległości nie większe niż 100 km).
W zespole portowym Szczecin-Świnoujście prowadzone są procesy prywatyzacyjne i ZMPSiŚ pozbywa się udziałów w 2 spółkach: Port Handlowy
Świnoujście oraz Drobnica - Port Szczecin (patrz: "Namiary" 23/ 2006). O ich udziały zabiegają dwaj prywatni przewoźnicy kolejowi: koncern transportowo-logistyczny Przedsiębiorstwo Transportu
Kolejowego i Gospodarki Kamieniem (PTKiGK) z Zabrza oraz polska spółka niemieckiego holdingu PCC Rail Szczakowa. Ta druga, przed wejściem do koncernu PCC AG, była znana jako Kopalnia Piasku "Szczakowa
". PCC Rail Szczakowa nadal jest producentem m.in. piasku budowlanego. Powoli jednak specjalizuje się również w przewozach kontenerowych.
Wejście tych spółek do portów w Szczecinie lub Świnoujściu
niewątpliwie wpłynie także na import kruszyw budowlanych, również na potrzeby drogownictwa.
Wpływ na import kruszyw przez porty będzie miało także rozpoczęcie budowy prostych odcinków nowo
zaprojektowanej drogi szybkiego ruchu S-3, między Szczecinem a skrzyżowaniem z autostradą A-2. Prace przy nich mają się rozpocząć wiosną 2007
r.