W październiku uroczyście świętowano jubileusz 60-lecia Urzędu Morskiego w Szczecinie. Historia jednej z
pierwszych jednostek administracji polskiej w Zachodniopomorskiem, powołanej do zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi i ochrony środowiska rozpoczęła się we wrześniu 1946 roku. Terytorialny zakres SUM
obejmuje morskie wody wewnętrzne, wyłączną strefę ekonomiczną, morskie porty i przystanie oraz pas techniczny wybrzeża. W sumie 82,4 km brzegu morskiego, 138 km brzegu Zalewu Szczecińskiego oraz 19 portów
morskich i przystani. Pierwsze lata pracy urzędu były okresem wytężonej pracy usuwania zniszczeń wojennych i odbudowy portów, komentował kpt. ż.w. Józef Gawłowicz - dyrektor Urzędu Morskiego. Podstawowym
wtedy zadaniem było umożliwienie żeglugi na torze wodnym Szczecin-Świnoujście, co wiązało się z usunięciem ponad 130 wraków statków i urządzeń zalegających w wodach morskich. W 1957 r. tor podejściowy do
Świnoujścia uzyskał głębokość 12 m, a natomiast Szczecin-Świnoujście 9,6-metrową głębokość.
Dla bezpieczeństwa żeglugi
Tor wodny Szczecin-Świnoujście ma ogromne znaczenie dla rozwoju
gospodarki morskiej regionu Pomorza Zachodniego, toteż priorytetem urzędu stała się ciągła poprawa jego parametrów i standardów bezpieczeństwa żeglugi. Obecnie ta 118 km droga wodna ma głębokość od 14,5
do 10,5 m w zależności od rejonu. Bezpieczeństwo żeglugi podnosi funkcjonujący od 2000 r. radarowy system zarządzania i kontroli ruchu statków, a cały obszar terytorialny Urzędu Morskiego jest objęty
systemem automatycznej identyfikacji statków. Następnymi etapami modernizacji toru będzie dokończenie odbudowy umocnień Kanału Piastowskiego oraz Kanału Mielińskiego. Docelowo pogłębienie toru do 12,5 m
umożliwi zawijanie do portów Szczecina i Świnoujścia coraz większych statków, co znacząco podniesie ich konkurencyjność i zwiększy udział transportu morskiego w przewozach, a tym samym wpłynie na
ożywienie gospodarcze regionu. Kolejną inwestycją poprawiającą infrastrukturę w portach polskiego Wybrzeża będzie remont falochronów w porcie Dziwnów oszacowany na 45 mln zł w latach 2008-2011 r. Służby
urzędu zajmują się również ochroną brzegów morskich, plaż oraz terenów pasa technicznego. Dbają o odtwarzanie zniszczonych przez żywioł morski piaszczystych plaż oraz zapobiegają rozmywaniu brzegu. Do
2023 r. mają zostaĆ zmodernizowane umocnienia brzegowe oraz plaże w Dźwirzynie, Mrzeżynie, Niechorzu, Śliwnie, Rewalu, Trzęsaczu, Pustkowie, Pobierowie, Międzyzdrojach, na Mierzei Dziwnowskiej, na
zalewach Szczecińskim i Kamieńskim. Rozpoczęto właśnie poszerzanie plaży w Mrzeżynie. Kosztem 3,5 mln zł poszerzony zostanie 1,7 km jej odcinek. W następnym roku będzie odnowiona plaża w Niechorzu.
Międzynarodowa aktywność
Intensywny wzrost gospodarczy i handlowy na świecie w ostatnim dziesięcioleciu spowodował jakościową zmianę w kwestii bezpieczeństwa żeglugi i środowiska
morskiego, co nałożyło na administrację morską na całym świecie nowe zadania i obowiązki. Przystąpienie Polski do UE, rosnąca ilość aktów prawnych o światowym zasięgu oraz powoływanie do życia nowych
międzynarodowych organizacji i struktur stworzyła konieczność aktywizacji urzędu na arenie międzynarodowej. Powołane Biuro Współpracy Międzynarodowej urzędu zajmuje się nie tylko opracowaniem
implementacji dyrektyw unijnych i aktów prawa międzynarodowego, ale również współpracą z administracjami morskimi i organizacjami międzynarodowymi. W ostatnich latach urząd organizował szereg szkoleń w
ramach Międzynarodowej Organizacji Morskiej, był gospodarzem spotkania administracji morskich Niemiec, Danii, Szwecji i Polski w sprawie opracowania tras dla tankowców, statków o dużym zanurzeniu i
przewożących ładunki niebezpieczne. W br. zaangażował się w ideę budowy terminalu LNG w Świnoujściu.
Ukoronowaniem wysiłków systematycznej pracy nad jakością pracy urzędu jest certyfikat Systemu
Zarządzania Jakością ISO-9001/2000.
Efekty działalności upływającego 60-lecia unaoczniają szczególnie istotną rolę instytucji na rzecz morskości regionu i kraju.
Koniki morskie dla
nieprzeciętnych
Do programu jubileuszu 60-lecia Urzędu Morskiego wpisana została sympatyczna uroczystość Business Clubu Szczecin - wręczenia trofeów "Konika Morskiego" - symbolu zmian
zachodzących w turystyce na wybrzeżu zachodniopomorskim, a także w gospodarce morskiej. Mająca 12-letnią tradycję nagroda (wymyślona przez Magazyn Nadmorski "Klif") - po latach wręczania jej w gminie
Rewal, znalazła w końcu dla siebie lepszą oprawę - oparcie w BCS.
Laureatami tegorocznego konkursu zostali:
- ELŻBIETA MARSZAŁEK - rektor Wyższej Szkoły Ekonomiczno-Turystycznej w Szczecinie,
główna organizatorka Flisu Odrzańskiego i osoba niedościgniona w krzewieniu miłości do morza wśród młodzieży. Statuetkę ufundował ZUŻ.
- "BOCIANIE GNIAZDO" ośrodek wczasowy w Pogorzelicy prowadzony
przez nieprzeciętne osobowości: Wiesławę Winger-Kowalczuk i Wiesława Kowalczuka. Osiągnięcia docenił BCS.
- MIASTO I GMINA MIĘDZYZDROJE za rozwój turystyki, szczególnie morskiej, czego przejawem jest
otwarcie morskiego przejścia granicznego. Fundatorem nagrody został CitiBank Handlowy Oddział w Szczecinie.
- "EUROAFRICA" LINIE ŻEGLUGOWE za osiągnięcia 15-lecia prywatnego armatora oraz jego
działalność na rzecz pro publico mare. I tu fundatorem był BCS. Statuetka wręczona zostanie w najbliższym czasie.
W jubileuszowym dla Urzędu Morskiego roku redakcja dołącza się do gratulacji
zasłużonej dla gospodarki morskiej i regionu instytucji za całokształt jej dotychczasowych dokonań. Podkreślił ją w swoim krótkim wystąpieniu minister Rafał Wiechecki. Spotkanie było okazją do wręczenia
zasłużonym pracownikom urzędu odznaczeń państwowych i resortowych. Z rąk ministra Wiecheckiego Krzyże Zasługi odebrali: Marek Czapliński i Edmund Łykowski (Srebrny Krzyż Zasługi), Elżbieta Bogacka
(Brązowy Krzyż), pięciu osobom wręczono odznakę Zasłużony Pracownik Morza, zaś 18 Zasłużonego Pracownika Urzędu Morskiego.