Chińczycy będą budować dla Stoczni Szczecińskiej Nowej elementy kadłubów statków. W ten sposób szczecińska spółka chce m.in.
poprawić swoją rentowność.
- Ramowe porozumienie o współpracy podpisaliśmy we wrześniu - informuje Zbigniew Gomułka, wiceprezes Stoczni Szczecińskiej Nowej ds. handlowych.
Do końca tego roku chińska
firma spod Szanghaju wykona jeszcze 2 tys. ton konstrukcji. Będą to sekcje, z których powstaną największe budowane w Szczecinie kontenerowce o pojemności 3100 TEU. W 2007 r. Chińczycy mają wyprodukować
ponad 25 tys. ton konstrukcji okrętowych, natomiast w 2008 - minimum 35 tys. ton. Jeżeli współpraca będzie się układała pomyślnie, zostanie przedłużona na kolejne lata.
Stocznia będzie podpisywała
umowy na każdy kolejny pakiet sekcji okrętowych, które do Polski trafiać będą na pokładzie frachtowców. Pierwszy taki kontrakt zawarto 9 listopada br.
- Opracowujemy też system logistyczny dostaw. Gdy
współpraca nabierze tempa, kolejne partie elementów konstrukcyjnych statków będą przypływać do Szczecina co 1,5 miesiąca -wyjaśnia Z. Gomułka. Pierwsza dostawa gotowych sekcji ma przypłynąć w drugiej
dekadzie stycznia. Aktualnie chińska firma kompletuje materiały do produkcji.
Jak informuje Gomułka, kadłub typowego kontenerowca ze Szczecina waży ok. 11 tys. ton. Jednak do produkcji elementów
zużywa się brutto ok. 13 tys. ton blach. - Kooperując z partnerem chińskim, chcemy poprawić bilans materiałowy - tłumaczy wiceprezes SSN.
Chodzi m.in. o ceny blachy na rynkach światowych. Jeszcze
niedawno prezes SSN Andrzej Stachura informował nas, że stal podrożała do ponad 800 USD za tonę. Dziś jednak kosztuje 920 USD, a na tak zwanym rynku spotowym (z natychmiastową dostawą) o wiele więcej.
Tymczasem w Chinach blachę można kupić za ok. 600 USD.
Kooperacja z firmą z Azji ma w zamierzeniu kierownictwa stoczni poprawić jej rentowność. W polskich realiach zyskowność pogarszają m.in.
wysokie koszty pracy. Spółka z ul. Hutniczej cierpi też na chroniczny niedobór fachowców, którzy w poszukiwaniu wyższych zarobków wyjeżdżają do pracy w stoczniach unijnych.