Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Offsetowe wodowanie

Kurier Szczeciński, 2006-11-14

W dziesięć dni po przylocie do Polski myśliwców F-16 z pochylni w Stoczni Szczecińskiej Nowej spłynie na wodę pierwszy statek, który spółka z ul. Hutniczej wybuduje w ramach amerykańskiego offsetu. Jak informowały media jeszcze w 2003 roku, przed podpisaniem "kontraktu stulecia" na myśliwce wielozadaniowe, kierownictwo stoczni proponowało Amerykanom trzy nowatorskie jednostki, które służyłyby do przewozów typowo handlowych, ale ich funkcje można by było zmieniać do innych zadań, także militarnych. - Temat tych statków, które miały mieć dwojakie przeznaczenie, "umarł" - poinformował nas jednak Andrzej Żarnoch, doradca zarządu stoczni. Ostatecznie do podpisania umowy dotyczącej stoczniowej części offsetu doszło przed trzema laty w Szczecinie. Porozumienie z kierownictwem spółki na budowę dwóch pierwszych kontenerowców podpisał wówczas Philip Georgariou, przedstawiciel koncernu Lockheed Martin. Amerykanie - których rola polegała na marketingu i promocji stoczniowej produkcji, zabezpieczeniu gwarancji kredytowych i w efekcie znalezieniu chętnego - poinformowali wtedy, że statki zamawia cypryjski armator Neomar Shipping Co. Ltd. Zarząd stoczni obwieścił zaś, że będą to kontenerowce o pojemności 3100 kontenerów 20-stopowych każdy. Dla firmy oznaczało to zatrudnienie jednej pochylni na rok. Ostatecznie więc stoczniowcy z Nowej budują kontenerowce z serii B-178. - Pierwszy z nich będzie wodowany 18 listopada - poinformował A. Żarnoch. Kupujący te statki w międzyczasie zmienił nazwę. Prawdopodobnie w lutym pierwsza jednostka trafi do firmy o nazwie Marquest Shipping Company, która jest spółką cypryjskiego armatora. Drugi kontenerowiec zostanie zwodowany w maju 2007 roku. Stocznia nowa w ramach offsetu wybuduje jeszcze dwa kolejne takie frachtowce. Będą one realizowane w 2008 roku. Łączna wartość wszystkich czterech statków to około 175 mln dolarów. Offset to inaczej umowa kompensacyjna, w której Lockheed Martin sprzedający swoje samoloty za 4,7 mld USD zobowiązał się, że sprowadzi do Polski inwestycje wartości powyżej 6 mld USD. Porozumienie ma być realizowane do 2013 roku, jednak zdaniem ekspertów, strona amerykańska wywiązuje się z niego zbyt opieszale.
 
M. Klasa
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl