Uproszczona procedura odpraw towarów teoretycznie funkcjonuje w Polsce od 1 stycznia 1998 r. i - choć wzorowana była na unijnych
rozwiązaniach - dopiero po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej nasi przedsiębiorcy mogą w pełni korzystać z ułatwień związanych z wymianą towarową z krajami trzecimi. Jej istotą jest uproszczenie
formalności celnych. Jest ona jednak przeznaczona tylko dla solidnych i rzetelnych firm, które dokonują zgłoszeń celnych z dużą częstotliwością, i które współpracują z administracją celną bez żadnych
zastrzeżeń.
W obrocie gospodarczym procedura ta ma znaczenie podstawowe. W jej ramach możliwe jest bowiem zwolnienie zgłaszającego z obowiązku przedstawiania towarów w urzędzie celnym, wbrew ogólnej
zasadzie, że każdy odprawiany towar winien zostać dostarczony do tego urzędu. Konstrukcja taka znacząco usprawnia i przyspiesza wymianę towarową z krajami spoza Wspólnoty.
Agencja Celna ALLcom stosuje
procedury uproszczone we własnych magazynach czasowego składowania oraz składach celnych już od 2002 r., a od sierpnia 2006 r. zaczęła je stosować na terenie Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego [BCT] w
Gdyni. ALLcom jest pierwszą - i jak do tej pory jedyną - agencją celną, która uzyskała zgodę dyrektora Izby Celnej w Gdyni na stosowanie procedury uproszczonej. Uprawnienia przyznane agencji pozwalają na
odprawienie towaru maksymalnie w ciągu 2 godzin od zgłoszenia. Spółka posiada również pozwolenie na odroczenie terminu płatności należności celnych. Termin ten upływa dopiero 1 6 dnia każdego następnego
miesiąca. Do tego dnia można również przesunąć termin płatności podatku VAT (za poprzedni miesiąc). Do czasu zapłaty, należności celne i podatkowe są zabezpieczone gwarancją ubezpieczeniową, udzieloną
spółce przez STU Ergo Hestia SA.
Aby jednak skorzystać z powyższych przywilejów, ALLcom musiał wcześniej wykazać się dobrą współpracą z administracją celną i dać się poznać jako rzetelny i wiarygodny
partner. Takie kryteria muszą spełniać również klienci reprezentowani przez spółkę.
Stosowanie procedur uproszczonych w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym w Gdyni, znacznie usprawniło obrót towarowy.
Sprawna obsługa umożliwia szybki dostęp do towaru/kontenera, powoduje zmniejszenie kosztów składowania oraz oszczędność czasu. Port gdyński, a zwłaszcza terminal kontenerowy, zyskał na konkurencyjności w
stosunku do innych portów i terminali europejskich, stąd trafia tam coraz więcej ładunków kontenerowych. Dlatego zarząd BCT aktywnie zaangażował się we wprowadzanie uproszczonych procedur odpraw również w
swoim, dobrze rozumianym interesie, gdyż pozwalają one na niemal bezinwestycyjne zwiększanie przepustowości terminalu.
Oczywiście, cały ten proces usprawniania obrotu portowego nie byłby możliwy bez
dobrej współpracy ALLcomu z administracją celną, która ze swej strony dołożyła starań, by uprościć formalności dotyczące zgłoszeń celnych. Izba Celna w Gdyni zapowiedziała już kolejne zmiany, mające na
celu usprawnienie obrotu towarowego na przejściach morskich, co powinno przyciągnąć do polskich portów kolejnych klientów (patrz: wywiad z Tomaszem Węgielem, dyrektorem Izby, "Namiary" 4/2006).
Wspólne działania administracji celnej, Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego i ALLcomu, na pewno przyczynią się do zwiększenia konkurencyjności przedsiębiorstw zaangażowanych w wymianę międzynarodową, a
tym samym - konkurencyjności polskiej gospodarki jako całości.