Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Stare i nowe w porcie

Kurier Szczeciński, 2006-11-13
W przyszłym roku ma się zakończyć przebudowa wejścia do kołobrzeskiego portu. Dzięki temu będą do niego mogły wpływać większe statki. Wczesnośredniowieczny port kołobrzeski znajdował się na północnym podgrodziu, w zatoczce Parsęty, około 4 km od ujścia rzeki do Bałtyku. Po lokacji nowego miasta na prawie lubeckim (1255 r.) znajdował się przejściowo na terenie obecnego centrum Kołobrzegu, ale wkrótce przeniesiono go w ujście Parsęty, gdzie jest do dziś. Przewożono przezeń i przeładowywano głównie zboże. Po II wojnie światowej port handlowy w Kołobrzegu został otwarty w 1948 roku, ale nie na długo. Zamknięto go po 4 latach. Dopiero w końcu lat 50. Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów zdecydował o odbudowie miasta jako uzdrowiska, centrum turystycznego i wielofunkcyjnego portu. Kołobrzeski port wznowił działalność handlową w 1960 r., a 16 lat później stał się częścią Polskiej Żeglugi Bałtyckiej SA. - Obecnie mogą do niego wpływać statki mające do 75 metrów długości i 4,7 metra zanurzenia, o nośności do 2 tys. DWT - mówi Michał Sikorski, główny specjalista ds. portu handlowego PŻB SA. - Prowadzona od sześciu lat i zrealizowana już w 80 procentach inwestycja, przebudowa wejścia do portu, umożliwi w 2007 r. roku wejście jednostkom mającym do 95 metrów długości i 3 tys. DWT. PŻB SA, która ma w użytkowaniu wieczystym znaczną część terenów portowych, dysponuje 5 dźwigami samojezdnymi. Dwa mają po 16 ton udźwigu, pozostałe - po 8 t. Ma także 10 jednostek pływających o maksymalnych parametrach, nabrzeża, magazyny i nieruchomości. - Kołobrzeski port handlowy ma znaczenie regionalne - dodaje Michał Sikorski. - Obsługujemy firmy znajdujące się w promieniu 150 kilometrów od miasta. Wpływają zaś do niego statki z regionu Morza Bałtyckiego i Północnego. Z powodu złego stanu technicznego biegnących do portu torów kolejowych, całość towarów jest transportowana samochodami, co zmniejsza naszą konkurencyjność. W minionym roku przez port przeszło 164 tys. ton towarów, a zawinęło do niego 148 statków. Uzdrowiskowy status miasta nie pozwala na obsługę towarów sypkich, pylących, uciążliwych dla środowiska. Ubiegłoroczną nowością były jednostki, które wpłynęły do Kołobrzegu z wielkimi skrzydłami do elektrowni wiatrowych. Przeładowuje się tam jednak głównie drobnicę oraz towary masowe: zboża, pasze. Do PŻB SA należą bowiem dwa spichlerze, będące ciekawym przykładem budownictwa industrialnego. Oba elewatory, połączone ciągiem technologicznym i wyposażone w samoczynne wagi zbożowe, w 1929 r. wybudowało Centralne Towarzystwo Gospodarcze z siedzibą w Szczecinie. Po II wojnie spichlerze przejęło Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Przemysłu Zbożowo-Młynarskiego PZZ Koszalin, a 30 lat temu - PŻB SA. Siedmiokondygnacyjny elewator południowy o pojemności 1700 ton powstał w konstrukcji żelbetowej, ramowej, z kontrastującym wypełnieniem murem z cegły ceramicznej. Nadszarpnięte przez ząb czasu ściany niedawno wyremontowano. Drugi, niższy, ale o większej pojemności spichlerz wyróżnia się emblematem Gryfa Pomorskiego na północnym szczycie. Utworzono go z wysuniętych przed lico muru cegieł. W elewatorze tym działa nadal - i to ponoć niezawodnie - waga typu "Chronos" z 1929 r., o pojemności kosza 900 kg. Służy do odważania śruty, zbóż.
 
mag
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl