Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Zarobić na cięciu

Kurier Szczeciński, 2006-11-08
Czy w regionie powstanie stocznia złomowa? Inwestycją zainteresowana jest firma V. Ships France SAS. Wczoraj w Szczecinie zaprezentowano wstępną koncepcję przedsięwzięcia. Już podczas tej prezentacji doszło do polemiki między zwolennikami a przeciwnikami. "Za" byli stoczniowcy, przeciw - Urząd Morski. Urząd Wojewódzki nie powiedział "nie". Firma V.Ships France SAS wchodzi w skład światowego holdingu, który zarządza 900 różnymi statkami. Wykonuje też związane z tym usługi: naprawy, konserwacje, zaopatrzenie. V.Ships Holding zatrudnia w 68 biurach w 60 krajach świata 1100 pracowników i ponad 20 tys. marynarzy na statkach. - Nie jesteśmy armatorem, lecz staramy się zapewnić kompaniom żeglugowym lepsze warunki działania - tłumaczył w Urzędzie Wojewódzkim Jean-Christophe Saint-Genies, dyrektor projektów V.Ships France SAS. Francuzi najchętniej zainwestowaliby w już istniejącą infrastrukturę stoczniową. W "stacji demontażu statków" chcieliby ciąć jednostki średniej wielkości. - Aktualnie we flocie marynarki wojennej Wielkiej Brytanii na złomowanie czeka 11 okrętów, natomiast we francuskiej 17 - wyliczał Saint- Genies. Dyrektor uspokajał, że nie byłyby rozbierane okręty o napędzie atomowym. Z kolei Jacąues Coru, prezes firmy SWAP, wyjaśniał, że kasacja statków to cały łańcuch kooperantów, którzy zajmują się odpadami i ich utylizacją. Procedury podlegałyby ustaleniom konwencji bazylejskiej, a inwestycja miałaby powstać i działać w zgodzie z unijnymi przepisami. Propozycja francuska zainteresowała przedstawiciela Stoczni "Gryfia". - Mamy warunki do demontażu statków, ale nie posiadamy możliwości unieszkodliwiania toksycznych dla środowiska materiałów - stwierdził Tadeusz Szary, dyrektor techniczny "Gryfii". - Gdyby się nam to jednak finansowo opłacało, to możemy rozmawiać. Ryszard Stoltmann, prezes Stoczni "Pomerania" w upadłości: - Jesteśmy na zakręcie i poszukujemy inwestora. Jeżeli taka działalność byłaby opłacalna, to jak najbardziej należałoby iść w tym kierunku. - Administracja morska będzie się zdecydowanie sprzeciwiać lokalizacji w Polsce złomowania statków! Już sama taka propozycja deprecjonuje nasz kraj! - stwierdził natomiast kategorycznie Henryk Ramęda, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie. - Złomowanie statku to nie tylko prosty zysk, to również wieloletnie skutki takiej działalności, bardzo niepożądane dla środowiska i... przemysłu, bo taka prymitywna działalność nie sprowadza do kraju nowych technologii. Zdaniem Ramędy, kasacja statków wymaga infrastruktury "równie prymitywnej i niebezpiecznej jak utylizacja odpadów". - Przeznaczona do kasacji jednostka ma zwykle pełne zbiorniki oleju, resztki paliwa, wody zaolejone. Na statku średniej wielkości takich pozostałości może być 500-700 ton. Ponadto na frachtowcach są śmieci i materiały szkodliwe. Tak było w przypadku wycieczkowca "Rotterdam", w którego wnętrzu było kilka tysięcy ton azbestu - wyliczał dyrektor UMS. - Ma pan rację, że kasacja jest procesem uciążliwym, jednak my gwarantujemy nad nim pełną kontrolę i zabezpieczenia. Odbywałoby się to również pod nadzorem administracji lokalnych - ripostował Saint-Genies. - Ja nie widziałbym tak czarno tego złomowania jak administracja morska - dodał Paweł Niedźwiedź, dyrektor Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa ZUW. - Może do samego demontażu statku nie są konieczne subtelne techniki, ale utylizacja odzyskanych materiałów wymaga już superzaawansowanych technologii. I dlatego widzę możliwość takiej działalności w województwie.
 
Marek Klasa
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl