O przywróceniu polskich statków pod narodową banderę, zintegrowaniu gospodarki morskiej z całą gospodarką oraz zwiększeniu
konkurencyjności polskich armatorów - dyskutowali w ostatnią środę w Warszawie uczestnicy konferencji zorganizowanej przez Krajową Izbę Gospodarczą, Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Krajową Izbę
Gospodarki Morskiej.
Mówiono o sprawach, które na Pomorzu są znane od lat: o ucieczce statków spod polskiej bandery i o krokach ustawowych, które podjęto w UE i w kraju, aby znów załopotała ona na
statkach. Pierwszą taką decyzją jest podpisana przez prezydenta ustawa o podatku tonażowym. Ponieważ jest ona programem pomocowym, Polska zwróciła się o jego notyfikację do Komisji Europejskiej.
Jak
poinformowała PAP kolejnym krokiem w kierunku zwiększenia konkurencyjności polskiej gospodarki morskiej, o którym poinformowano w Warszawie, jest stworzenie nowoczesnego prawa pracy dla osób zatrudnionych
w branży - przystosowanego do rozwiązań unijnych. W projekcie przygotowywanym przez resort gospodarki morskiej są zapisy regulujące np. kwestię minimalnych wynagrodzeń za pracę na statkach, czasu pracy i
urlopów marynarzy, przepisy dotyczące ich zakwaterowania, wyżywienia oraz przepisy karne dotyczące wykroczeń przeciwko prawom pracowniczym.