Międzynarodowe przewozy drogą morską ładunków drobnicowych, konwencjonalnych i skonteneryzowanych, w ostatnich 20 latach
zwiększały się przeciętnie o ponad 10% rocznie. Wpływało to na rozwój potencjału przewozowego i przeładunkowego w portach morskich. W tych ostatnich, szczególnie szybko zwiększyła się liczba terminali
kontenerowych przystosowanych do obsługi coraz większych kontenerowców. Rozbudowywano także infrastrukturę drogową i kolejową na ich zapleczu.
Jak dotychczas, udział drobnicowców i kontenerowców w
tonażu floty transportowej (statki od 300 GT wzwyż) jest nieduży - na początku br. wynosił 22,1% DWT. Flota drobnicowców obejmuje jedno- i wielopokładowe, towarowe statki specjalne (m.in. do przewozu
ładunków ciężkich i wielkogabarytowych, niebezpiecznych itp.), chłodniowce i promowce (statki ro-ro). Jednakże ich tonaż zmniejszył się z 15,4% w 1990 r., do 10,3% w 2006 r. Spowodowane to było m.in.
złomowaniem wysłużonych drobnicowców wielopokładowych, promowców i chłodniowców, a zwiększeniem się statków jednopokładowych i towarowych specjalnych. Równocześnie, na drobnicowcach wzrósł udział miejsc
dla kontenerów (slotów), w tym chłodzonych.
W tym samym czasie, w światowej flocie wzrósł udział kontenerowców, z 4,1% do 11,8%. Rozwój ten spowodowany został wzrostem konteneryzacji ładunków.
W sumie, wielkość drobnicy skonteneryzowanej oszacowano na ok. 1 mld t. Natomiast przeładunki kontenerów, w tym samym czasie, wzrosły z 85,6 mln TEU w 1990 r., do 232 mln TEU w 2000 r. i ok. 350 mln TEU
w 2005 r. Przedstawione dane statystyczne świadczą o dynamicznym rozwoju konteneryzacji w światowym transporcie, zarówno lądowym, jak i morskim. Zgodnie z obliczeniami specjalistów z UNCTAD ("Review of
Maritime Transport" 2005, New York and Geneva 2005), z ogólnego parku kontenerowego w skali światowej 19,3 mln TEU w 2004 r., ok. 54,3% było wykorzystywane w żegludze morskiej.
Światowa flota
drobnicowców przechodzi obecnie poważne zmiany restrukturyzacyjne. Wprowadzane są do eksploatacji nowoczesne statki coraz większe, bardziej wyspecjalizowane, o coraz większej pojemności, jeśli chodzi o
kontenery. Mimo tych zmian, przeciętny wiek drobnicowców zwiększył się z 21,8 lat w 2002 r., do 22,6 lat w 2006 r. W br. najstarszy przeciętny wiek miały jednostki wielopokładowe - 27,6 lat. W tej flocie
nadal znajduje się dużo statków zbudowanych przed 1986 r.: drobnicowców wielopokładowych było aż 81,2%, promów - 58,2%, chłodniowców - 53,3% i drobnicowców jednopokładowych - 52,6%.
W najbliższych
latach do eksploatacji wprowadzonych zostanie jednak dużo nowych statków, zwłaszcza specjalistycznych. W sumie, udział zamówionego tonażu, w stosunku do obecnego stanu floty drobnicowców, z początkiem
br., wyniósł 9,1%, w tym najwięcej było towarowych statków specjalnych - 21,8% i statków ro-ro - 8,8%. Jednocześnie, ulegnie złomowaniu wiele starych statków, co nie pozostanie bez wpływu na obniżenie
przeciętnego wieku omawianej floty. Szacuje się, że 57,6% tonażu floty drobnicowców pływało pod wygodnymi banderami w br. (statki od 1000 GT wzwyż).
Natomiast światowa flota kontenerowców (statki
od 300 GT wzwyż) zwiększyła się z 3220 jednostek, o 99,2 mln t nośności i 7169 tys. TEU w 2005 r., do 3514 statków o nośności 111,7 mln t (+12,6%) i 8139 tys. TEU (+13,5%).
Wprowadzenie do eksploatacji
coraz większych kontenerowców spowodowało zmniejszenie liczby dostępnych terminali kontenerowych w portach morskich. Jednocześnie wymogło to wykorzystanie większych kontenerowców dowozowych. W światowej
flocie kontenerowej pływa obecnie ok. 26% statków liczących 15 i więcej lat, które trzeba będzie wymienić w najbliższym czasie. Tym bardziej, że prognozy podaży ładunków skonteneryzowanych, może zbyt
optymistyczne, wpłynęły z początkiem br. na wzrost liczby zamawianych kontenerowców w światowych stoczniach, w stosunku do istniejącej floty kontenerowców, aż ok. 52% pojemności. Natomiast w
kontenerowcach dużych, w przedziale 6000-7999 TEU - o 72,6%, a w bardzo dużych - od 8000 TEU wzwyż, ponad 3,3-krotnie.