Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Terminal paliwowy w Wysocku

Namiary na Morze i Handel, 2006-09-22

W rosyjskim porcie Wysock, koło Wyborga nad Zatoką Fińską, zakończono (na początku września br.) budowę terminalu ropy naftowej, Łukoil-2. Należy on do rosyjskiego koncernu Łukoil i będzie służył do obsługi zbiornikowców eksportujących rosyjską ropę. Inwestycja kosztowała w sumie 684 mln USD. Pierwszy etap budowy terminalu w Wysocku został zakończony w 2004 r. Równocześnie z oddaniem do użytku pierwszych obiektów infrastruktury portowej, rozpoczęto eksploatację portu oraz dalszą jego rozbudowę. Ostatnim etapem, kończącym inwestycję, było oddanie do użytku trzeciej linii kolejowej i ośmiu zbiorników (o łącznej pojemności 460 tys. m3) do przechowywania ropy naftowej i jej produktów. Surowiec dowożony jest do portu cysternami kolejowymi i tankowcami rzeczno-morskimi. Dzięki nowym liniom kolejowym, transport omija Wyborg. Na trzech bocznicach kolejowych można obsługiwać jednocześnie 72 wagony-cysterny. W czasie doby przez terminal może przejść 5 składów pociągów. W przyszłości planuje się dalszy rozwój linii kolejowej, a także doprowadzenie bezpośrednio do portu rurociągu naftowego, który połączy terminal z już istniejącą rurą, prowadzącą do portu Primorsk. Rurociąg ma być gotowy w 2008 r. Obecnie przeładunki ropy w Wysocku sięgają 750 tys. t miesięcznie, czyli ok. 8,9 - 9 mln t ropy rocznie. W planach jest zwiększenie obrotów do 13,5 mln t. W ocenie rosyjskich specjalistów, port zbudowano zgodnie ze wszystkimi światowymi standardami w zakresie bezpieczeństwa transportu ropy naftowej. Do terminalu będą wchodziły tylko zbiornikowce o podwójnym dnie, a podwójne dna mają też rezerwuary na ropę. Terminal wyposażono w urządzenia oczyszczające, aby zadbać o ekologię, we własne jednostki ratownicze i satelitarny system nawigacji. Łukoil problem bezpiecznego ruchu statków w rejonie Zatoki Fińskiej rozwiązywał bez pomocy państwa. Jest to tym ważniejsze, że w rejonie zatoki i portu znajduje się wiele wysp i unikalna przyroda. Dzięki temu Wysock uważany jest za jeden z bezpieczniejszych portów na Bałtyku. Opinię taką wyrażają także Finowie, co ma szczególne znaczenie, w kontekście bliskości portu i terytorium Finlandii.
 
Zofia Bąbczyńska-Jelonek
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl