W rosyjskim porcie Wysock, koło Wyborga nad Zatoką Fińską, zakończono (na początku września br.) budowę
terminalu ropy naftowej, Łukoil-2. Należy on do rosyjskiego koncernu Łukoil i będzie służył do obsługi zbiornikowców eksportujących rosyjską ropę. Inwestycja kosztowała w sumie 684 mln USD.
Pierwszy
etap budowy terminalu w Wysocku został zakończony w 2004 r. Równocześnie z oddaniem do użytku pierwszych obiektów infrastruktury portowej, rozpoczęto eksploatację portu oraz dalszą jego rozbudowę.
Ostatnim etapem, kończącym inwestycję, było oddanie do użytku trzeciej linii kolejowej i ośmiu zbiorników (o łącznej pojemności 460 tys. m3) do przechowywania ropy naftowej i jej produktów. Surowiec
dowożony jest do portu cysternami kolejowymi i tankowcami rzeczno-morskimi. Dzięki nowym liniom kolejowym, transport omija Wyborg.
Na trzech bocznicach kolejowych można obsługiwać jednocześnie 72
wagony-cysterny. W czasie doby przez terminal może przejść 5 składów pociągów. W przyszłości planuje się dalszy rozwój linii kolejowej, a także doprowadzenie bezpośrednio do portu rurociągu naftowego,
który połączy terminal z już istniejącą rurą, prowadzącą do portu Primorsk. Rurociąg ma być gotowy w 2008 r.
Obecnie przeładunki ropy w Wysocku sięgają 750 tys. t miesięcznie, czyli ok. 8,9 - 9 mln
t ropy rocznie. W planach jest zwiększenie obrotów do 13,5 mln t.
W ocenie rosyjskich specjalistów, port zbudowano zgodnie ze wszystkimi światowymi standardami w zakresie bezpieczeństwa transportu ropy
naftowej. Do terminalu będą wchodziły tylko zbiornikowce o podwójnym dnie, a podwójne dna mają też rezerwuary na ropę. Terminal wyposażono w urządzenia oczyszczające, aby zadbać o ekologię, we własne
jednostki ratownicze i satelitarny system nawigacji.
Łukoil problem bezpiecznego ruchu statków w rejonie Zatoki Fińskiej rozwiązywał bez pomocy państwa. Jest to tym ważniejsze, że w rejonie zatoki i
portu znajduje się wiele wysp i unikalna przyroda. Dzięki temu Wysock uważany jest za jeden z bezpieczniejszych portów na Bałtyku. Opinię taką wyrażają także Finowie, co ma szczególne znaczenie, w
kontekście bliskości portu i terytorium Finlandii.