Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Gorący gazoport

Nadmorski Przegląd Gospodarczy, 2006-10-06
Nie cichnie temat budowy gazoportu w Polsce. I nic dziwnego, bowiem ciągle aktualny jest temat bezpieczeństwa energetycznego Polski. Decyzja rządu RP o budowie terminalu przeładunkowego gazu płynnego wywołała rywalizację portów Trójmiasta ze Świnoujściem. Sympozjum "Lokalizacja gazoportu LNG w Świnoujściu", które odbyło się we wrześniu br. na Politechnice Szczecińskiej było miejscem prezentacji poglądów, przemyśleń i analiz Środowiska naukowego i gospodarczego regionu. Objęło wszystkie aspekty lokalizacji w Świnoujściu od wpływu na Środowisko lądowe i morskie poprzez korzyści dla kraju i regionu. Strategię budowy terminali LNG zaprezentował przedstawiciel firmy Gazoprojekt SA - projektant większości inwestycji w gazownictwie polskim. Z opracowań Gazoprojektu wynika, że koszt budowy terminalu w Świnoujściu byłby o kilka procent wyższy niż w Gdańsku. W obu jednak przypadkach inwestycje w sieci przesyłowe i magazyny gazu pochłonęłyby ok. 300-400 mln euro. Zaprezentowano nową koncepcję budowy dwóch mniejszych terminali w Świnoujściu i Gdańsku, co w dużym stopniu niweluje nakłady na rozbudowę sieci przesyłowej i obniża koszty całego przedsięwzięcia szacowanego łącznie z nakładami na budowę flotylli gazowców na ponad 1 mld euro. Konstrukcję prawną tego przedsięwzięcia przedstawiła Agencja Restrukturyzacji Przemysłu. Skala inwestycji o poziomie ponad miliarda euro nakładów wymaga, aby prowadzona była przez państwo, po jego zakwalifikowaniu jako inwestycji obronnej. Jego realizacją zajęłaby się spółka komandytowa z udziałem Skarbu Państwa. Przedstawiciele ZMPSiŚ i władz Świnoujścia prezentowali atuty lokalizacji w Świnoujściu oraz deklarowali wszelkie możliwe formy wsparcia z ich strony. Szczegółowo przeanalizowano korzyści dla regionu, wynikające z lokalizacji terminalu w Świnoujściu, zarówno ekonomiczno-prawne aspekty obsługi LNG, jak również wpływ na rozwój gospodarczy. Wielkopolska Spółka Gazownicza SA scharakteryzowała bariery rozwoju gazownictwa w Zachodniopomorskiem i Wielkopolsce. Obecnie sieci przesyłowe doprowadzające gaz z dwóch źródeł na jej obszar są już wykorzystywane niemal w 100 proc. Również źródła zasilające nie mają możliwości zwiększenia dostaw. Bez istotnych inwestycji w nowe źródła dostaw nie będzie w niedługim czasie możliwości ilościowego zwiększenia dostaw gazu. Już obecnie spółka buduje lokalną stację rozprężania LNG dowożonego transportem kołowym. Szereg wystąpień dotyczyło rozważań na temat zagrożeń i zapewnienia bezpieczeństwa terminalu, jak i bezpieczeństwa żeglugi na Bałtyku. Na szlakach żeglugowych Bałtyku codziennie kursuje ok. 1800 statków, stąd też, jak podkreślano, skrócenie czasu żeglugi o jeden dzień na drodze do Świnoujścia znacząco poprawia bezpieczeństwo żeglugi. Omówiono także wszelkie aspekty ochrony Środowiska oraz ocenę oddziaływania na Środowisko terminalu w Świnoujściu. Przedstawiono charakterystykę zbiornikowców LNG w ujęciu dostaw gazu do Polski oraz określono możliwości budowy gazowców w polskich stoczniach. Zaznaczono konieczność zakupu technologii oraz około 5-letni okres, jaki musi upłynąć od podjęcia decyzji do budowy pierwszej jednostki. Zdaniem wojewody zachodniopomorskiego Roberta Krupowicza, kolejne analizy i merytoryczne dyskusje dostarczają zdecydowanie więcej argumentów na rzecz lokalizacji terminalu w Świnoujściu. Wnioski z dyskusji, zgodnie z założeniami debaty, będą przedstawione premierowi oraz konsorcjum międzynarodowemu opracowującemu studium wykonalności przedsięwzięcia dla Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa. Ma być ono wykonane do końca br. i stać się podstawą do podjęcia decyzji o lokalizacji.
 
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl