Nie cichnie temat budowy gazoportu w Polsce. I nic dziwnego, bowiem ciągle aktualny jest temat bezpieczeństwa
energetycznego Polski. Decyzja rządu RP o budowie terminalu przeładunkowego gazu płynnego wywołała rywalizację portów Trójmiasta ze Świnoujściem.
Sympozjum "Lokalizacja gazoportu LNG w
Świnoujściu", które odbyło się we wrześniu br. na Politechnice Szczecińskiej było miejscem prezentacji poglądów, przemyśleń i analiz Środowiska naukowego i gospodarczego regionu. Objęło wszystkie
aspekty lokalizacji w Świnoujściu od wpływu na Środowisko lądowe i morskie poprzez korzyści dla kraju i regionu. Strategię budowy terminali LNG zaprezentował przedstawiciel firmy Gazoprojekt SA -
projektant większości inwestycji w gazownictwie polskim. Z opracowań Gazoprojektu wynika, że koszt budowy terminalu w Świnoujściu byłby o kilka procent wyższy niż w Gdańsku. W obu jednak przypadkach
inwestycje w sieci przesyłowe i magazyny gazu pochłonęłyby ok. 300-400 mln euro. Zaprezentowano nową koncepcję budowy dwóch mniejszych terminali w Świnoujściu i Gdańsku, co w dużym stopniu niweluje
nakłady na rozbudowę sieci przesyłowej i obniża koszty całego przedsięwzięcia szacowanego łącznie z nakładami na budowę flotylli gazowców na ponad 1 mld euro.
Konstrukcję prawną tego przedsięwzięcia
przedstawiła Agencja Restrukturyzacji Przemysłu. Skala inwestycji o poziomie ponad miliarda euro nakładów wymaga, aby prowadzona była przez państwo, po jego zakwalifikowaniu jako inwestycji obronnej. Jego
realizacją zajęłaby się spółka komandytowa z udziałem Skarbu Państwa.
Przedstawiciele ZMPSiŚ i władz Świnoujścia prezentowali atuty lokalizacji w Świnoujściu oraz deklarowali wszelkie możliwe formy
wsparcia z ich strony. Szczegółowo przeanalizowano korzyści dla regionu, wynikające z lokalizacji terminalu w Świnoujściu, zarówno ekonomiczno-prawne aspekty obsługi LNG, jak również wpływ na rozwój
gospodarczy.
Wielkopolska Spółka Gazownicza SA scharakteryzowała bariery rozwoju gazownictwa w Zachodniopomorskiem i Wielkopolsce. Obecnie sieci przesyłowe doprowadzające gaz z dwóch źródeł na jej
obszar są już wykorzystywane niemal w 100 proc. Również źródła zasilające nie mają możliwości zwiększenia dostaw. Bez istotnych inwestycji w nowe źródła dostaw nie będzie w niedługim czasie możliwości
ilościowego zwiększenia dostaw gazu. Już obecnie spółka buduje lokalną stację rozprężania LNG dowożonego transportem kołowym.
Szereg wystąpień dotyczyło rozważań na temat zagrożeń i zapewnienia
bezpieczeństwa terminalu, jak i bezpieczeństwa żeglugi na Bałtyku. Na szlakach żeglugowych Bałtyku codziennie kursuje ok. 1800 statków, stąd też, jak podkreślano, skrócenie czasu żeglugi o jeden dzień na
drodze do Świnoujścia znacząco poprawia bezpieczeństwo żeglugi.
Omówiono także wszelkie aspekty ochrony Środowiska oraz ocenę oddziaływania na Środowisko terminalu w Świnoujściu. Przedstawiono
charakterystykę zbiornikowców LNG w ujęciu dostaw gazu do Polski oraz określono możliwości budowy gazowców w polskich stoczniach. Zaznaczono konieczność zakupu technologii oraz około 5-letni okres, jaki
musi upłynąć od podjęcia decyzji do budowy pierwszej jednostki.
Zdaniem wojewody zachodniopomorskiego Roberta Krupowicza, kolejne analizy i merytoryczne dyskusje dostarczają zdecydowanie więcej
argumentów na rzecz lokalizacji terminalu w Świnoujściu.
Wnioski z dyskusji, zgodnie z założeniami debaty, będą przedstawione premierowi oraz konsorcjum międzynarodowemu opracowującemu studium
wykonalności przedsięwzięcia dla Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa. Ma być ono wykonane do końca br. i stać się podstawą do podjęcia decyzji o lokalizacji.