Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Prywatyzacja portów na Ukrainie

Namiary na Morze i Handel, 2006-09-16

Polityczne przesilenia i zmiana rządu na Ukrainie nie miały zbyt dużego wpływu na prace nad prywatyzacją portów handlowych. Były one prowadzone zgodnie z wcześniej przygotowanym harmonogramem. Podczas konferencji "Transport i logistyka w transporcie międzynarodowym", która odbyła się 11 lipca br., Grigorij Lehonkij, dyrektor departamentu rozwoju w ówczesnym Ministerstwie Transportu i Komunikacji Ukrainy, potwierdził, iż modernizacja infrastruktury transportowej przewiduje prywatyzację portów morskich. Proces ten ma rozpocząć się w ciągu najbliższych 6-12 miesięcy, a zakończyć w ciągu 5 lat. Plan prywatyzacji obejmuje 15 portów handlowych, z wyłączeniem 5 dużych portów morskich, które nadal będą stanowiły własność państwa. Będą to: Odessa, Iliczewsk, Piwdennyj (Południowego), Mariupol i Mykołajewo. Ukraińskie ministerstwo transportu jest przekonane, że przekształcanie portów w prywatne przedsiębiorstwa będzie atrakcyjne dla inwestorów i firm kooperujących, a także podniesie standard ochrony środowiska w gospodarce morskiej. Ponadto, według wyliczeń ekspertów rządowych, zrealizowanie tych planów, winno przynieść zwiększenie obrotów w każdym z objętych prywatyzacją portów, w granicach 350 tys. t w ciągu roku. Tym bardziej, że rząd ukraiński zamierza zainwestować, do 2015 r., w gospodarkę morską 8,72 mld UAH (hrywien), czyli ponad 1,35 mld euro. Według ukraińskiego resortu transportu, w 2005 r. wszystkie porty Ukrainy przeładowały w sumie 109 mln t ładunków, gdy tymczasem tylko w rumuńskiej Konstancy obsłużono, w tym samym czasie, 60 mln t. Porty Ukrainy zdolne są jednak, według tamtejszego resortu transportu, obsłużyć cały tranzyt ładunków do Chin, Indii, Brazylii i Australii. Dlatego też, zainicjowane zostały procedury tworzenia specjalnych, wydzielonych stref (off-shore zone) w portach Odessa, Iliczewsk i Piwdennyj do obsługi tych ładunków. W okresie od stycznia do maja br., obrót ładunków w ukraińskich portach wyniósł 43,4 mln t. Port Piwdennyj zanotował w tym czasie wysoki, bo aż 8,7% (o 710 tys. t) wzrost obrotów. W samym tylko maju br. morskie porty handlowe Ukrainy odnotowały wzrost obrotów o 12 mln t ładunków więcej niż przed rokiem.
 
ZB-J
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl