Polityczne przesilenia i zmiana rządu na Ukrainie nie miały zbyt dużego wpływu na prace nad prywatyzacją
portów handlowych. Były one prowadzone zgodnie z wcześniej przygotowanym harmonogramem.
Podczas konferencji "Transport i logistyka w transporcie międzynarodowym", która odbyła się 11 lipca br.,
Grigorij Lehonkij, dyrektor departamentu rozwoju w ówczesnym Ministerstwie Transportu i Komunikacji Ukrainy, potwierdził, iż modernizacja infrastruktury transportowej przewiduje prywatyzację portów
morskich. Proces ten ma rozpocząć się w ciągu najbliższych 6-12 miesięcy, a zakończyć w ciągu 5 lat.
Plan prywatyzacji obejmuje 15 portów handlowych, z wyłączeniem 5 dużych portów morskich, które
nadal będą stanowiły własność państwa. Będą to: Odessa, Iliczewsk, Piwdennyj (Południowego), Mariupol i Mykołajewo.
Ukraińskie ministerstwo transportu jest przekonane, że przekształcanie portów w
prywatne przedsiębiorstwa będzie atrakcyjne dla inwestorów i firm kooperujących, a także podniesie standard ochrony środowiska w gospodarce morskiej. Ponadto, według wyliczeń ekspertów rządowych,
zrealizowanie tych planów, winno przynieść zwiększenie obrotów w każdym z objętych prywatyzacją portów, w granicach 350 tys. t w ciągu roku. Tym bardziej, że rząd ukraiński zamierza zainwestować, do 2015
r., w gospodarkę morską 8,72 mld UAH (hrywien), czyli ponad 1,35 mld euro.
Według ukraińskiego resortu transportu, w 2005 r. wszystkie porty Ukrainy przeładowały w sumie 109 mln t ładunków, gdy
tymczasem tylko w rumuńskiej Konstancy obsłużono, w tym samym czasie, 60 mln t. Porty Ukrainy zdolne są jednak, według tamtejszego resortu transportu, obsłużyć cały tranzyt ładunków do Chin, Indii,
Brazylii i Australii. Dlatego też, zainicjowane zostały procedury tworzenia specjalnych, wydzielonych stref (off-shore zone) w portach Odessa, Iliczewsk i Piwdennyj do obsługi tych ładunków.
W okresie
od stycznia do maja br., obrót ładunków w ukraińskich portach wyniósł 43,4 mln t. Port Piwdennyj zanotował w tym czasie wysoki, bo aż 8,7% (o 710 tys. t) wzrost obrotów. W samym tylko maju br. morskie
porty handlowe Ukrainy odnotowały wzrost obrotów o 12 mln t ładunków więcej niż przed rokiem.