Za kilka miesięcy się okaże, czy szczeciński port zostanie włączony do amerykańskiego systemu CSI
(Inicjatywy Bezpieczeństwa Kontenerowego). W minionym tygodniu była w nim duża grupa audytorów - przedstawicieli administracji celnej i granicznej USA.
Kilkunastoosobowa grupa audytorów-przedstawicieli
amerykańskiej administracji celnej i granicznej gościła w Szczecinie 11-12 września. Gospodarzem wizyty był dyrektor tutejszej Izby Celnej.
- Celem wizyty była ocena możliwości włączenia portu w
Szczecinie do amerykańskiego systemu CSI, czyli Container Security Initiative-Inicjatywy Bezpieczeństwa Kontenerowego - mówi Janusz Wilczyński, rzecznik IC w Szczecinie. - Dzięki niemu zwiększy się
konkurencyjność naszego portu, bo kontenery skontrolowane w ramach CSI w Szczecinie - porcie dowozowym, nie będą już rewidowane w megaportach, na przykład w Hamburgu czy Felixtowe, ale od razu wysyłane
bezpośrednio do USA.
W minionym roku ze Szczecina i Świnoujścia wyekspediowano via Hamburg do USA 1053 kontenery. CSI wydatnie skróci czas dostaw towarów. Ponadto spowoduje postrzeganie
szczecińskiego portu jako bezpiecznego nie tylko w obrocie kontenerami, lecz w całości. System jest nastawiony na wychwycenie kontenerów podwyższonego ryzyka, zawierających broń, narkotyki, substancje
chemiczne i radioaktywne oraz wyroby akcyzowe.
Przygotowując się do CSI, nasza Izba Celna nawiązała bliższą współpracę z Zarządem Morskich Portów Szczecin-Świnoujście. W terminalu kontenerowym
wyznaczono specjalne miejsce dla kontroli kontenerów podwyższonego ryzyka. Przedstawiciele Urzędu Celnego w Szczecinie, Straży Granicznej oraz Służby Ochrony Portu podpisali też plan współdziałania w
typowaniu i pomocy w sprawdzaniu kontenerów wysyłanych do USA. Zawiera on procedury kontrolne, wykonywane przez celników, pograniczników i SOP przy kontenerach podwyższonego ryzyka.
- Amerykanie
oczekują nieinwazyjnego systemu kontroli, czyli na przykład urządzeń prześwietlających kontenery oraz mierzących poziom promieniowania radioaktywnego - wyjaśnia rzecznik. - Szczeciński port te wymagania
spełnia, bo jest w nim skaner do prześwietlania kontenerów, a także palet.
W ramach przygotowań do systemu CSI prowadzone są szkolenia dla funkcjonariuszy odprawiających kontenery i pracowników
portu. Opracowano też procedury kontroli i wyznaczono minimalne ich poziomy. Pod kątem odprawy kontenerów modyfikowany jest system przyjmowania zgłoszeń celnych.
Amerykanie podczas pobytu w Szczecinie
spotkali się z dyrekcją i przedstawicielami IC, straży granicznej i SOP. Zwiedzili port i terminal kontenerowy. Obserwowali pracę urządzeń prześwietlających i radiometrycznych. Rozmawiali także z
przedstawicielami Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście. Gospodarz wizyty, dyrektor IC - Jacek Kapica, podkreślił, że wszystkim zależy na raporcie z wizyty wskazującym wszystkie niedociągnięcia w
systemie odprawy kontenerów.
- Amerykanie podkreślili, że znajdą się w nim uwagi, jednak ogólna wymowa raportu będzie pozytywna - twierdzi Janusz Wilczyński. - Stwierdzili, że środki bezpieczeństwa w
porcie oraz sposób obsługi zgłoszenia celnego są wystarczające i odpowiednie do jego wielkości. Decyzja o przyjęciu portu w Szczecinie do systemu zapadnie najprawdopodobniej w ciągu kilku miesięcy.
Przedstawiciele amerykańskiej administracji celnej ze Szczecina pojechali do Gdańska i Gdyni. Tam również poznawali przygotowania tamtejszych portów do CSI.