1 lipca br. weszły w życie nowe wymogi do konwencji SOLAS (Safety of Life at Sea) i SAR (Maritime Search and Rescue), odnoszące
się do bezpieczeństwa statków masowych i ratowania życia na morzu.
W zakresie bezpieczeństwa masowców, poprawki do konwencji SOLAS zawierają wymogi dotyczące wzmocnionej konstrukcji poszycia kadłuba,
będące alternatywą dla jednostek o pojedynczym poszyciu. (Opcja wzmocnienia konstrukcji poszycia kadłuba ma być stosowana do nowych masowców, o długości 150 m i więcej.) Nowe przepisy dotyczą również
restrykcji żeglugi statków z pustymi ładowniami, a także obowiązku wyposażenia masowców w zrzutowe łodzie ratunkowe.
W zakresie ochrony i ratowania życia na morzu, wprowadzone zostały poprawki do
regulacji SOLAS, dotyczące osobistych środków ratowniczych (SOLAS reg. Ml/32). Wprowadzono wymóg wyposażenia statków handlowych w liczbę kombinezonów ratunkowych, odpowiadającą liczebności załogi.
Do
konwencji SAR dodano nowy paragraf, określający dokładną definicję osób znajdujących się w stanie zagrożenia życia na morzu. Ponadto, w zakresie współpracy między państwami, dodany został zapis, odnośnie
odpowiedzialności kapitana statku za przetransportowanie osoby odnalezionej w stanie zagrożenia życia na morzu, w bezpieczne miejsce schronienia. W kwestii procedur operacyjnych, dodano paragraf dotyczący
koordynacyjnych centrów ratowniczych, które rozpoczynają poszukiwania najodpowiedniejszych miejsc dla "wysadzenia" osób odnalezionych w stanie zagrożenia życia na morzu.