Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Na inwestycje pieniądze są

Namiary na Morze i Handel, 2006-08-25

Jak ocenia pan stan polskiej infrastruktury drogowej? Jakie działania i w jakich terminach zostaną podjęte w celu dostosowania dróg do obecnego i przyszłego natężenia ruchu? - Według stanu z 31 grudnia 2004 r., drogi publiczne w Polsce stanowią sieć o długości 379 272 km. Drogi krajowe obejmują 18 368 km, wojewódzkie - 28 444 km, powiatowe - 128 870 km i gminne -203 773 km. Na drogach krajowych, zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, odbywa się prawie trzykrotnie większy ruch niż na kolejnej, co do znaczenia, sieci dróg wojewódzkich. Ich stan nawierzchni na koniec 2005 r. przedstawiał się następująco: w stanie dobrym było 48,9% dróg, w niezadowalającym - 26,2%, a w stanie złym - 24,9%. Obecnie w Polsce tylko 13% nawierzchni dróg jest dostosowanych do nacisków 11,5 t/oś, w tym prawie 22% odcinków zlokalizowanych w Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. Dlatego, aby ten stan zmienić, realizowanych będzie kilka programów: Strategia Rozwoju Transportu 2007-2013, Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko oraz Polityka Transportowa Państwa na lata 2006-2025. Opracowania te przewidują stopniową zmianę obecnego stanu, poprzez poprawę dostępności komunikacyjnej Polski i połączeń międzyregionalnych w ramach sieci TEN-T, w tym inwestycji priorytetowych wskazanych w decyzji Parlamentu i Rady Wspólnoty Europejskiej 1692/ 96/WE, a następnie przez powiązanie głównych ośrodków gospodarczych w Polsce siecią autostrad i dróg ekspresowych. Prowadzone będą także działania w kierunku włączenia w system transportowy kraju największych ośrodków miejskich Polski Wschodniej oraz wykorzystania ich potencjału rozwojowego, wynikającego z położenia na wschodniej granicy całej Unii Europejskiej. Przewidujemy również rozwój gałęzi stanowiących alternatywę dla trans- portu drogowego. Chodzi tu o rozwój kolejowej sieci TEN-T, w tym projektów priorytetowych wskazanych we wspomnianej decyzji parlamentu i rady, infrastruktury portów morskich oraz inwestycje w transport intermodalny. W dziedzinie transportu publicznego zakładanym celem będzie zwiększenie jego udziału w obsłudze mieszkańców obszarów metropolitalnych. To zamierzenie realizowane będzie poprzez wsparcie dla dużych inwestycji w ekologiczne systemy transportu publicznego. Duży nacisk położony będzie na poprawę stanu bezpieczeństwa w transporcie drogowym oraz na poprawę stanu połączeń międzyregionalnych. Osiągnięcie tego celu nastąpi dzięki inwestycjom zwiększającym bezpieczeństwo i płynność ruchu, w szczególności inteligentne systemy transportu, a tak że rozwój sieci drogowych stanowiących uzupełnienie inwestycji w ramach TEN-T. - Jak przedstawia się budowa trasy S-3 Świnoujście - Lubawka. Trasa nie została ujęta w umowie rządowej z bankami krajowymi i europejskimi. W jaki sposób zostanie zatem sfinansowana jej budowa i kiedy? - Droga ekspresowa S-3 to jedna z ważniejszych inwestycji komunikacyjnych na zachodzie kraju, biegnąca od Szczecina po Dolny Śląsk. Planuje się budowę odcinka tej drogi, Pyrzyce - Legnica, ze środków Funduszu Spójności, w latach 2007-2013. - Dosyć lakoniczna odpowiedź! Czy została zaplanowana budowa obwodnic Gdańska (chodzi o połączenie portu z autostradą A-1) oraz Warszawy, aby omijały ją tiry jadące z portów na południe? - Budowa tych obwodnic została zaplanowana. Południowa obwodnica Gdańska będzie budowana w ramach projektu - Budowa Drogi Ekspresowej S-7, odcinek Gdańsk A-1 - Elbląg S-22. Natomiast południowa obwodnica Warszawy będzie drogą ekspresową, połączoną z autostradą A-2, przez węzeł "Konotopa", na zachodzie miasta i węzeł "Lubelska" - na wschodzie. Jednocześnie prowadzone są prace przygotowawcze, poprzedzające realizację innego odcinka ekspresowej obwodnicy Warszawy. Prace te dotyczą budowy drogi ekspresowej w korytarzu rezerwowanym dla Trasy Armii Krajowej, na odcinku węzeł "Konotopa" - węzeł "Powązkowska". - Jak będzie przebiegać modernizacja infrastruktury kolejowej, zwłaszcza południkowej, czyli linii łączących porty Gdańska, Gdyni i Szczecina z południem Europy? Z informacji, jakie się pojawiły wynika, że z 6,7 mld euro, jakie były przeznaczone dla PKP PLK, zostało 4 mld euro. - Planowana jest modernizacja linii kolejowej E 65. Pierwszy etap inwestycji: odcinek Warszawa - Gdynia, będzie realizowany ze środków unijnych na lata 2004-2006, natomiast dalsza realizacja tej inwestycji będzie finansowana również ze środków UE na lata 2007-2013. - Jaką pomoc na poprawę infrastruktury drogowej otrzyma Polska z funduszy unijnych w latach 2007-2013? Na co zostaną przeznaczone te pieniądze i czy zdołamy je wykorzystać? - Wielkość pomocy na przedsięwzięcia drogowe wyniesie 9-10 mld euro. Lista inwestycji jest obecnie ustalana. - Dziękuję za rozmowę.
 
Ewa Grunert
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl