Jak ocenia pan stan polskiej infrastruktury drogowej? Jakie działania i w jakich terminach zostaną podjęte w celu dostosowania
dróg do obecnego i przyszłego natężenia ruchu?
- Według stanu z 31 grudnia 2004 r., drogi publiczne w Polsce stanowią sieć o długości 379 272 km. Drogi krajowe obejmują 18 368 km, wojewódzkie - 28 444
km, powiatowe - 128 870 km i gminne -203 773 km.
Na drogach krajowych, zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, odbywa się prawie trzykrotnie większy ruch niż na kolejnej,
co do znaczenia, sieci dróg wojewódzkich. Ich stan nawierzchni na koniec 2005 r. przedstawiał się następująco: w stanie dobrym było 48,9% dróg, w niezadowalającym - 26,2%, a w stanie złym - 24,9%.
Obecnie w Polsce tylko 13% nawierzchni dróg jest dostosowanych do nacisków 11,5 t/oś, w tym prawie 22% odcinków zlokalizowanych w Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. Dlatego, aby ten stan
zmienić, realizowanych będzie kilka programów: Strategia Rozwoju Transportu 2007-2013, Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko oraz Polityka Transportowa Państwa na lata 2006-2025. Opracowania te
przewidują stopniową zmianę obecnego stanu, poprzez poprawę dostępności komunikacyjnej Polski i połączeń międzyregionalnych w ramach sieci TEN-T, w tym inwestycji priorytetowych wskazanych w decyzji
Parlamentu i Rady Wspólnoty Europejskiej 1692/ 96/WE, a następnie przez powiązanie głównych ośrodków gospodarczych w Polsce siecią autostrad i dróg ekspresowych.
Prowadzone będą także działania w
kierunku włączenia w system transportowy kraju największych ośrodków miejskich Polski Wschodniej oraz wykorzystania ich potencjału rozwojowego, wynikającego z położenia na wschodniej granicy całej Unii
Europejskiej. Przewidujemy również rozwój gałęzi stanowiących alternatywę dla trans-
portu drogowego. Chodzi tu o rozwój kolejowej sieci TEN-T, w tym projektów priorytetowych wskazanych we wspomnianej
decyzji parlamentu i rady, infrastruktury portów morskich oraz inwestycje w transport intermodalny.
W dziedzinie transportu publicznego zakładanym celem będzie zwiększenie jego udziału w obsłudze
mieszkańców obszarów metropolitalnych. To zamierzenie realizowane będzie poprzez wsparcie dla dużych inwestycji w ekologiczne systemy transportu publicznego. Duży nacisk położony będzie na poprawę stanu
bezpieczeństwa w transporcie drogowym oraz na poprawę stanu połączeń międzyregionalnych. Osiągnięcie tego celu nastąpi dzięki inwestycjom zwiększającym bezpieczeństwo i płynność ruchu, w szczególności
inteligentne systemy transportu, a tak że rozwój sieci drogowych stanowiących uzupełnienie inwestycji w ramach TEN-T.
- Jak przedstawia się budowa trasy S-3 Świnoujście - Lubawka. Trasa nie została
ujęta w umowie rządowej z bankami krajowymi i europejskimi. W jaki sposób zostanie zatem sfinansowana jej budowa i kiedy?
- Droga ekspresowa S-3 to jedna z ważniejszych inwestycji komunikacyjnych na
zachodzie kraju, biegnąca od Szczecina po Dolny Śląsk. Planuje się budowę odcinka tej drogi, Pyrzyce - Legnica, ze środków Funduszu Spójności, w latach 2007-2013.
- Dosyć lakoniczna odpowiedź! Czy
została zaplanowana budowa obwodnic Gdańska (chodzi o połączenie portu z autostradą A-1) oraz Warszawy, aby omijały ją tiry jadące z portów na południe?
- Budowa tych obwodnic została zaplanowana.
Południowa obwodnica Gdańska będzie budowana w ramach projektu - Budowa Drogi Ekspresowej S-7, odcinek Gdańsk A-1 - Elbląg S-22. Natomiast południowa obwodnica Warszawy będzie drogą ekspresową, połączoną
z autostradą A-2, przez węzeł "Konotopa", na zachodzie miasta i węzeł "Lubelska" - na wschodzie.
Jednocześnie prowadzone są prace przygotowawcze, poprzedzające realizację innego odcinka
ekspresowej obwodnicy Warszawy. Prace te dotyczą budowy drogi ekspresowej w korytarzu rezerwowanym dla Trasy Armii Krajowej, na odcinku węzeł "Konotopa" - węzeł "Powązkowska".
- Jak będzie
przebiegać modernizacja infrastruktury kolejowej, zwłaszcza południkowej, czyli linii łączących porty Gdańska, Gdyni i Szczecina z południem Europy? Z informacji, jakie się pojawiły wynika, że z 6,7 mld
euro, jakie były przeznaczone dla PKP PLK, zostało 4 mld euro.
- Planowana jest modernizacja linii kolejowej E 65. Pierwszy etap inwestycji: odcinek Warszawa - Gdynia, będzie realizowany ze środków
unijnych na lata 2004-2006, natomiast dalsza realizacja tej inwestycji będzie finansowana również ze środków UE na lata 2007-2013.
- Jaką pomoc na poprawę infrastruktury drogowej otrzyma Polska z
funduszy unijnych w latach 2007-2013? Na co zostaną przeznaczone te pieniądze i czy zdołamy je wykorzystać?
- Wielkość pomocy na przedsięwzięcia drogowe wyniesie 9-10 mld euro. Lista inwestycji jest
obecnie ustalana.
- Dziękuję za rozmowę.