Jubileuszowe, 25. spotkanie Baltic Pilotage Authorities Commission (BPAC), odbyło się w dniach 7-9 czerwca br., w hotelu Strand
Hubner w Warnemunde.
Organizacja ta, zrzeszająca obecnie 9 państw nadbałtyckich i Norwegię, powstała w 1981 r., z inicjatywy RFN. BPAC jest organem doradczym HELCOM - Baltic Marine Environment
Protection Commission -organizacji nadzorującej realizację konwencji podpisanej w 1992 r., przez wszystkie państwa leżące nad Morzem Bałtyckim.
Organizatorem konferencji jest co roku inne państwo
członkowskie. (Polska była nim dwukrotnie, w 1985 i 2002 r.; w obu przypadkach konferencje odbyły się w Gdyni.). Mimo iż, zgodnie z ustaleniami, tegoroczna konferencja powinna była odbyć się w Szwecji,
organizację tej, jubileuszowej konferencji powierzono Niemcom, chcąc uhonorować je, jako kraj, z którego inicjatywy powstała BPAC. (Następne spotkanie odbędzie się za rok, w Sztokholmie.)
W konferencji
w Warnemunde, podobnie jak w trzech ostatnich (w Turku, Kłajpedzie i Kopenhadze), nie wzięła udziału Rosja, której administracja morska jest w sporze z BPAC. Dotyczy on tzw. pilotów lodowych, którzy swój
obszar działania rozszerzyli poza Zatokę Fińską, na otwarty Bałtyk, a nawet Cieśniny Duńskie.
Na konferencji przedstawiono sprawozdanie Sekretariatu BPAC, który jest, tradycyjnie, prowadzony przez
Royal Danish Administration of Navigation and Hydrography. Zaprezentowano również nową stronę internetową organizacji oraz przedstawiono propozycję unifikacji kart identyfikacyjnych bałtyckich pilotów
pełnomorskich. Każda ze stron poinformowała zebranych o planach i nowych przedsięwzięciach, zarówno swoich administracji morskich, jak też organizacji pilotowych. Podano też statystyki dotyczące ruchu
statków na Bałtyku, jak też ilości usług wykonanych w pilotażu dalekomorskim i portowym w poszczególnych państwach i ich portach. Nie zabrało także informacji o liczbach zwolnień pilotowych (pilot
exemption certificate), wydanych przez administracje morskie poszczególnych krajów członkowskich.
Prezentowano również nowości, a w szczególności "laptopy pilotowe", które weszły już do wyposażenia
pilotów norweskich, a niedługo będą standardowym wyposażeniem pilotów fińskich i duńskich. Administracja duńska podjęła decyzję, że wszyscy jej piloci przed otrzymaniem tego typu urządzeń muszą przejść 2
-dniowe kursy ich obsługi, poprzedzone 4-dniowym kursem Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) - o nazwie ECDIS (systemy obrazowania elektronicznych map i informacji nawigacyjnych]. Proces ten ma być
zakończony do świąt Bożego Narodzenia.
W trakcie konferencji, powołano grupę roboczą, której zadaniem będzie nowelizacja przepisów BPAC, m.in. pod kątem ich zgodności z wymogami IMO. Grupa ma rozpocząć
pracę na początku sierpnia, a zakończyć do końca października br.
Atrakcją drugiego dnia konferencji był rejs statkiem Arkona, nową i nowoczesną jednostką do wykrywania i zwalczania rozlewów i
zanieczyszczeń morza. Operuje ona na wodach przyległych do niemieckiego wybrzeża Bałtyku, a jej portem macierzystym jest Stralsund