Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Dym z masztu

Kurier Szczeciński, 2006-07-17
S/Y "Zawisza Czarny", flagowy żaglowiec Związku Harcerstwa Polskiego, obchodzi tego lata 45-lecie. Statek świętuje ten jubileusz lipcowym rejsem wzdłuż Bałtyku - z odwiedzaniem polskich portów, gdzie można go zwiedzać i poznawać jego historię. Przez pokład tego trójmasztowego szkunera gaflowego przewinęło się kilka tysięcy młodych ludzi. Harcerscy instruktorzy nauczyli młodzież nie tylko żeglarskiego kunsztu, ale i morskiej tradycji. Statek odbył kilkaset rejsów pełnomorskich i oceanicznych, dwukrotnie opłynął przylądek Horn, opłynął też kulę ziemską. Regularnie bierze udział w międzynarodowych regatach i konkursach. Obecny "Zawisza" tak naprawdę jest "Zawiszą Czarnym II". Kontynuuje on tradycję pierwszego harcerskiego żaglowca sprzed II wojny światowej. W 1934 r. ZHP zakupił w Szwecji zbudowany tam w 1901 r. drewniany szkuner "Petrea". Na życzenie jego kapitana gen. Mariusza Zaruskiego otrzymał imię rycerza Zawiszy Czarnego. Jego matką chrzestną była żona prezydenta Ignacego Mościckiego. Do wybuchu wojny żeglował po Morzu Bałtyckim i Północnym, odwiedzając 27 portów w 10 krajach. Jak przypomina PAP, w czasie wojny statek uprowadzono do Niemiec, gdzie służył do szkolenia podchorążych Kriegsmarine. Po wojnie udało się go odnaleźć i sprowadzić do Gdyni, ale uznano, że jest tak zniszczony, iż nie da się go już wyremontować. Stał i niszczał w stoczni do 1949 r., aż zapadła decyzja o jego zatopieniu. Dziś spoczywa na dnie Zatoki Puckiej na głębokości 8 metrów. Pod koniec lat 50. w ZHP zapadła decyzja o powrocie do tradycji harcerskiego żeglarstwa pełnomorskiego. Zakupiono więc rybacki lugotrawler (kuter ciągnący za sobą rybacką sieć) "Cietrzew", zbudowany w 1952 w Stoczni Północnej w Gdańsku. W latach 1960/61 przerobiono go na żaglowiec -zdjęto nadbudówki, dodano trzy maszty i stępkę balastową a w ładowniach urządzono wnętrza mieszkalne dla 41 osób - oficerów, bosmanów, mechaników i szkolących się żeglarzy. Portem macierzystym "Zawiszy Czarnego" jest Gdynia, gdzie mieści się także Centrum Wyszkolenia Morskiego ZHP. Jedną z większych ciekawostek na harcerskim żaglowcu jest jego silnik – to motor MaK Krupp z 1942 r., pochodzący z niemieckiego U-Boota. Od kilku lat armatorzy "Zawiszy" mają pełną dokumentację tego silnika, którą przywiózł do Polski były mechanik hitlerowskiego okrętu. Stojący na nabrzeżu widzowie dziwią się, gdy odbijający od kei harcerski żaglowiec uruchamia silnik - czarny dym uchodzi z komina umiejscowionego w...środkowym maszcie.
 
kl, PAP
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl