O wzrastającej roli transportu morskiego w eksporcie surowców energetycznych dyskutowano na corocznej konferencji Sovcomflot Group
Business Partners, którą zorganizował JSC Sovcomflot, największy, państwowy armator w Rosji.
Zdaniem ekspertów mimo budowy nowych i rozbudowy istniejących rurociągów ze złóż arktycznych, wielką rolę w
transporcie surowców powinna odegrać flota tankowców Sovcomflotu. Armator ma 51 statków (w tym 40 tankowców), o łącznej nośności ok. 4 mln t. i specjalizuje się w przewozie surowców energetycznych.
Zdaniem Wiktora Christienki, ministra przemysłu i energetyki, rosyjscy eksporterzy powinni uwzględniać w swoich planach przesyłu ropy i gazu, interesy Sovcomflotu i lepiej wykorzystywać jego flotę.
Dlatego Rosja zamierza zbudować 9 tankowców (do transportu ropy i gazu ciekłego), o łącznej nośności ponad 850 tys. t. Będą specjalnie przystosowane do transportu w warunkach arktycznych, gdyż mają pływać
w rejonie Północnego i Dalekiego Wschodu.