Pierwszy prywatny terminal kontenerowy w Świnoujściu
Nadmorski Przegląd Gospodarczy, 2006-05-08
Spółka VGN Polska z polsko-belgijskim kapitałem na początku ub.r. rozpoczęła
eksploatację terminali kontenerowych w Świnoujściu i Brzegu Dolnym.
Ilość towarów przewożonych w kontenerach w krajach "starej Unii" gwałtownie wzrastała na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci i
taki trend zaczął rysować się także w Polsce. Tymczasem w Polsce funkcjonował jeden duży terminal w Gdyni oraz dwa małe terminale w Szczecinie i w Gdańsku. Te ostatnie wyposażone w niezbyt wydajne
urządzenia przeładunkowe. O lokalizacji przeważyły atuty Świnoujścia: doskonałe położenie geograficzne i nautyczne u ujścia Odry i w pobliżu głównych szlaków żeglugowych Morza Bałtyckiego, głębokowodne
nabrzeże mogące przyjąć statki wielkości Panamax oraz infrastruktura w obrębie Portu Handlowego Świnoujście, rozbudowana sieć połączeń z zapleczem: drogowym, kolejowym rzecznym (w tym z aglomeracją
berlińską), sprzyjająca atmosfera środowiska morskiego w Świnoujściu i w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
W sierpniu 2005 r. powołana została spółka PCC Rail Containers, która jako
pierwsza w Polsce stała się operatorem prywatnego wahadłowego pociągu kontenerowego, kursującego regularnie między terminalami w Świnoujściu i w Brzegu Dolnym. Czas przejazdu z Brzegu Dolnego to ok. 11
godz., a załadunek i rozładunek 50 kontenerów trwa nie więcej niż 2 godz. W perspektywie VGN Polska wspólnie z PCC Rail Containers planuje zwiększyć liczbę terminali kolejowych.
Pierwszy rok
rzeczywistej pracy przeładunkowej jest zadowalający. Pierwsze regularne przeładunki rozpoczęły się w lutym 2005 r. i do końca tego roku terminal przeładował 3500 TEU. Dla wielu kontenerów VGN Polska
organizowała pełną obsługę logistyczną od nadawcy do odbiorcy, w tym frachty morskie. Specjalnością VGN Polska stała się obsługa ładunków mrożonych w kontenerach chłodniczych. W bieżącym roku planowane są
przeładunki rzędu 6-7 tys. TEU.