To już blisko 15 lat, gdy w wyniku prywatyzacji polskiego sektora portowego, w ramach holdingu
Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, na terenie dawnego "Basenu Górniczego", powstały spółki przeładunkowe, przekształcone później w firmę pod nazwą "Bulk Cargo-Port Szczecin" sp. z
o.o. W tym okresie, poprzez wielokrotne zmiany strukturalne, organizacyjne i własnościowe, firma szukała swojej nowej formuły działania. Zarząd postawił na uniwersalizm.
Spektrum obsługiwanych przez
Bulk Cargo-Port Szczecin towarów jest tak szerokie, iż praktycznie możemy podjąć się każdego zadania - może poza kontenerami na szeroką skalę - podkreśla Bogdan Walczak - dyrektor ds. marketingu. W
naszych działaniach nieustannie śledzimy zmiany tendencji rynkowych i nowych trendów logistyczno-transportowych oraz staramy się do nich dostosowywać. Dzięki temu, w firmie pojawiają się nowe ładunki i
rozwiązania.
Wejście Polski do Unii Europejskiej spowodowało niewątpliwy rozwój rolnictwa i wzrost zapotrzebowania na środki pielęgnacji roślin. Do tej pory specjalizowaliśmy się w eksporcie
nawozów sztucznych luzem. Dzięki współpracy z kontrahentem z branży, poszerzyliśmy naszą ofertę o import. My jesteśmy sprawnym przeładowca, oni perfekcyjnie konfekcjonują towary. To nowa jakość. Przez
budowę nowych magazynów, zakup urządzeń przeładunkowych, przy dobrej współpracy z kontrahentami z Polski i Niemiec, od dwóch lat jesteśmy zauważalni w przeładunku zbóż i pasz (w 2005 roku - 252 tys.
ton).
Nie zapominamy o tradycyjnie obsługiwanych w Bulk Cargo-Port Szczecin ładunkach takich jak węgiel, koks, rudy i ich koncentraty czy fosforyty. Zakładając, że eksport polskiego węgla przez naszą
firmę utrzyma się na podobnym poziomie, mamy rezerwy i musimy się przygotować do obsługi importu tegoż ładunku - podkreśla Bogdan Walczak.
Są i negatywy. Część urządzeń przeładunkowych (żurawie
stacjonarne) zestarzała się i wymaga dużych nakładów finansowych, aby zachować ich sprawność. To pewna bariera, ale do pokonania przy współpracy z Za-rządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA.
Potrzeby rynku wymagają nowych technologii, tak więc port szczeciński musi myśleć o szybkiej modernizacji potencjału przeładunkowego na urządzenia nowych generacji, co wiąże się również z koniecznością
przebudowy infrastruktury portowej.
Coraz większą rolę w kreowaniu ładunków do portu odgrywają firmy logistyczne i transportowe, organizujące obsługę całego łańcucha transportowego. Wpisując się w tę
rzeczywistość, od kilku lat prowadzimy własną działalność spedycyjną, obsługując część towarów przeładowywanych i składowanych w Bulk Cargo-Port Szczecin. W tym zakresie chcemy rozszerzać naszą aktywność
we współpracy z dużymi przewoźnikami i gestorami ładunków.
Nowe inwestycje drogowe i kolejowe, coraz lepsza organizacja, wysoki profesjonalizm, atrakcyjna oferta cenowa usług na pewno nam w tym
pomogą.