Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Rozdroże wadliwej technologii

Namiary na Morze i Handel, 2006-04-07
Stale rosnąca presja armatorów na terminale kontenerowe w celu zwiększenia raty przeładunkowej i możliwie minimalnego czasu postoju statków w porcie, wymusza konieczność stosowania coraz to nowych technologii przeładunków, innowacyjnych konstrukcji statków i infrastruktury portowej. Ważne stają się także zaawansowane technicznie rozwiązania lashingowe, pozwalające znacznie ograniczyć dodatkowe czynności przeładunkowe związane z mocowaniem kontenerów. Gdy powoli oswoiliśmy się już z istnieniem kontenerowców bez pokryw łukowych, czy technologią ładowania typu tandem, kolejną "minirewolucją" było wprowadzenie przez MacGregora samozatrzaskowych twistlocków typu ALC-2 i ALC-2/1. Doprowadziło to do znacznego obniżenia kosztów własnych, np. zatrudnienia mniejszej liczby osób do mocowania czy skrócenia czasu między zakończeniem operacji ładunkowych, wyjściem statku z portu, a także przygotowania statku do rozładunku. Z chwilą wprowadzenia nowych technologii mocowania, euforia wywołana obniżeniem kosztów eksploatacyjnych była tak wielka, że nikt tak naprawdę nie przejmował się tym, że zastosowane rozwiązania nie zapewniają poprawnej kontroli zamknięcia twistlocków. Czy też tym, że mogą okazać się wręcz nieskuteczne w przypadku niesymetrycznego odkształcenia ramy nośnej kontenera, zbyt dużego zużycia gniazd narożnych lub występowania zbyt dużych przyspieszeń na dużych kontenerowcach, bliskich przyspieszeniom projektowym. Szacuje się, że od chwili wprowadzenia w pełni automatycznych twistlocków do eksploatacji, w czasie silnych sztormów na wodach Morza Północnego, utracono od 400 do 500 kontenerów. Na przełomie stycznia i lutego br., statki zarządzane przez konsorcjum Maersk i CMA CGM utraciły 250 kontenerów w ciągu zaledwie dwóch tygodni! Gwoździem do trumny było zmycie, w styczniu br., z pokładu P&O Nedloyd Mondriaan, dziesiątków ładownych kontenerów w pobliżu wyspy Terschelling. W związku z tym, że przypadkami coraz częściej gubionych kontenerów zaczęły interesować się towarzystwa ubezpieczeniowe, MacGregor postanowił wymienić (w IV kwartale br.) tysiące obecnie eksploatowanych twistlocków, na w pełni automatyczne, nowej generacji. Zastrzegł jednocześnie, że są to działania jedynie prewencyjne, gdyż nie ma jednoznacznych przesłanek, aby twierdzić, że dotychczasowy typ jest wadliwy. Trudny do wytłumaczenia jest również fakt, że w ciągu ostatnich 19 miesięcy MacGregor wymienił ok. 70 tys. sztuk twistlocków typu półautomatycznego. Prewencyjne wydaje się również oświadczenie szefa działu sprzedaży systemów mocowania MacGregora, który stwierdził, że nowo wprowadzane twistlocki niekoniecznie muszą poprawnie funkcjonować przy różnego rodzaju wymiarach eksploatowanych kontenerów. Zapowiadane jest również wprowadzenie nowego typu automatycznych twistlocków symetrycznych, pozwalających na stosowanie technologii ładowania typu "tandem poziomy ". Reakcją na zapowiadane zmiany i niepokojąco wysoki procent utraty kontenerów w ostatnim czasie, jest zapowiedź zmian towarzystwa klasyfikacyjnego Germanischer Lloyd w obecnie funkcjonujących "Podręcznikach mocowania" (Cargo Securing Manuals). Mają one polegać na usankcjonowaniu wprowadzenia wizualnego systemu kontroli zamknięcia twistlocka na wszystkich czterech narożach kontenera, co w praktyce może przysporzyć nieco kłopotu konstruktorom i załogom statków. W rezultacie, może to doprowadzić do spowolnienia procesów przeładunkowych. Czas pokaże, jaka będzie reakcja pozostałych producentów i towarzystw klasyfikacyjnych.
 
kpt ż.w. Grzegorz Szyca
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl