Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Współczesne technologie w walce z korozją

Namiary na Morze i Handel, 2006-04-07

Polska Żegluga Morska ma ponad 80 jednostek, o które musi dbać, utrzymując je w sprawności eksploatacyjnej. Jeśli chodzi o ochronę antykorozyjną, to armator wykonuje ją trzema metodami: tradycyjną, czyli stosując farby antykorozyjne, powłokami malarskimi oraz bardziej nowoczesną - anodową (C- Shield I.C.C.P. System) oraz anodowo- katodową. W metodzie anodowej ochrony antykorozyjnej metalowych elementów statku, przepływający w obwodzie anoda-katoda prąd elektryczny powoduje: - reakcję anodową - która zachodzi na powierzchni aluminiowej anody, a w jej efekcie atomy glinu utleniają się i jako jony przechodzą do otaczającego roztworu; - reakcję katodową - podczas której, w wyniku redukcji tlenu znajdującego się w wodzie lub/i elektrolizy wody, powstają jony wodorotlenowe. Produkty reakcji łączą się w cząsteczki wodorotlenku glinowego, który jest unoszony przez przepływającą wodę na całą chronioną sieć. Koloidalny wodorotlenek glinu, stanowiący produkt elektrolizy, wykazuje znaczną aktywność we wchodzeniu w reakcję z innymi jonami zawartymi w wodzie. W efekcie obniża się konduktywność i zawartość tlenu w wodzie. Nowo powstałe związki, osiadając na powierzchniach statku, budują warstwę ochronną, składającą się głównie ze związków glinu, cynku, żelaza i krzemu. Warstewka ta, o grubości ok. 1 mm, skutecznie oddziela metal podwodnych części statku od korozyjnego środowiska wody. Drugą nowoczesną metodą zabezpieczenia części metalowych na statkach PŻM przed korozją, jest metoda anodowo-katodowa. System ten stanowi modyfikację metody anodowej. Bezpośrednim celem działania ochrony anodowo-katodowej jest wprowadzenie do wody produktów roztwarzania, zarówno katody jak i anody, w formie amfoterycznego wodorotlenku glinowego. Produkty roztwarzania aluminium powstałe na obu elektrodach mają nieznacznie inne własności chemiczne niż w metodzie anodowej i powodują szybsze budowanie wewnętrznej warstewki ochronnej oddzielającej kadłub statku od wody. Natomiast promy Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, zgodnie z unijnymi wymogami, chronione są na części podwodnej poprzez zastosowanie farb TBT- FREE, na co armator posiada odpowiednie certyfikaty klasyfikatora.
 
(zbj)
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl