Polska Żegluga Morska ma ponad 80 jednostek, o które musi dbać, utrzymując je w sprawności
eksploatacyjnej. Jeśli chodzi o ochronę antykorozyjną, to armator wykonuje ją trzema metodami: tradycyjną, czyli stosując farby antykorozyjne, powłokami malarskimi oraz bardziej nowoczesną - anodową (C-
Shield I.C.C.P. System) oraz anodowo- katodową.
W metodzie anodowej ochrony antykorozyjnej metalowych elementów statku, przepływający w obwodzie anoda-katoda prąd elektryczny powoduje:
- reakcję
anodową - która zachodzi na powierzchni aluminiowej anody, a w jej efekcie atomy glinu utleniają się i jako jony przechodzą do otaczającego roztworu;
- reakcję katodową - podczas której, w wyniku
redukcji tlenu znajdującego się w wodzie lub/i elektrolizy wody, powstają jony wodorotlenowe.
Produkty reakcji łączą się w cząsteczki wodorotlenku glinowego, który jest unoszony przez przepływającą
wodę na całą chronioną sieć. Koloidalny wodorotlenek glinu, stanowiący produkt elektrolizy, wykazuje znaczną aktywność we wchodzeniu w reakcję z innymi jonami zawartymi w wodzie. W efekcie obniża się
konduktywność i zawartość tlenu w wodzie.
Nowo powstałe związki, osiadając na powierzchniach statku, budują warstwę ochronną, składającą się głównie ze związków glinu, cynku, żelaza i krzemu. Warstewka
ta, o grubości ok. 1 mm, skutecznie oddziela metal podwodnych części statku od korozyjnego środowiska wody.
Drugą nowoczesną metodą zabezpieczenia części metalowych na statkach PŻM przed korozją,
jest metoda anodowo-katodowa. System ten stanowi modyfikację metody anodowej. Bezpośrednim celem działania ochrony anodowo-katodowej jest wprowadzenie do wody produktów roztwarzania, zarówno katody jak i
anody, w formie amfoterycznego wodorotlenku glinowego.
Produkty roztwarzania aluminium powstałe na obu elektrodach mają nieznacznie inne własności chemiczne niż w metodzie anodowej i powodują szybsze
budowanie wewnętrznej warstewki ochronnej oddzielającej kadłub statku od wody.
Natomiast promy Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, zgodnie z unijnymi wymogami, chronione są na części podwodnej poprzez
zastosowanie farb TBT- FREE, na co armator posiada odpowiednie certyfikaty klasyfikatora.