Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Statki z zerowym VAT

Namiary na Morze i Handel, 2006-03-24
Restrykcyjne podejście niektórych polskich organów podatkowych może znacznie pogorszyć warunki działalności nie tylko samych producentów statków morskich, ale również ich podwykonawców i kontrahentów. Obowiązująca ustawa o podatku od towarów i usług (art. 83, ust. 1, pkt 1) daje możliwość zastosowania zerowej stawki VAT do dostaw statków morskich na rzecz armatorów, a także dostaw części i wyposażenia dla tych jednostek (art. 83, ust. 1, pkt 3). Stosowanie tej stawki nie jest przy tym uzależnione od tego, czy nabywcą jest polski, czy też zagraniczny podmiot, ani od tego, czy statek (towar) opuści terytorium Polski, czy też nie. Powodem wprowadzenia tak preferencyjnych przepisów była specyfika obrotów towarami, jakimi są statki morskie. W szczególności, uniknięcie konieczności naliczania jednorazowo znacznych kwot podatku VAT, należnego przy sprzedaży gotowego statku. Z drugiej strony, w przypadku dostaw części i wyposażenia, chodziło o uniknięcie sytuacji, w której polscy producenci statków zmuszeni byliby do "kredytowania" budżetu państwa w okresie budowy jednostki (poprzez dokonywanie zakupów części i wyposażenia, opodatkowanych standardową 22% stawką podatku VAT, który w ostatecznym rozrachunku i tak podlegałby odliczeniu/zwrotowi). Przepisy i praktyka w Unii Europejskiej Brzmienie przepisów ustawy o VAT, dotyczących dostaw statków morskich i ich części, podyktowane zostało treścią art. 15 VI Dyrektywy Rady UE, który zwolnienie z tego podatku (odpowiednikiem zwolnienia w polskim ustawodawstwie jest stawka 0%) przewiduje nie tylko dla dostaw statków, ale również dla transakcji obejmujących wyposażenie, zaopatrzenie, utrzymanie, modyfikację oraz naprawy. Wydaje się więc, iż konsekwentnie za zbieżnymi przepisami powinna podążać analogiczna praktyka opodatkowania takich samych transakcji (dostaw statków i ich części) w różnych krajach członkowskich Unii. Zgodnie z naszą wiedzą, ogólnie przyjętą w tych krajach praktyką jest brak jakiegokolwiek obciążania podatkiem VAT sprzedaży statków morskich i ich części. Nieistotne jest przy tym, czy są one (lub ich części) budowane w całości z materiałów własnych producenta, czy też w części z materiałów powierzonych. Decydująca jest ekonomiczna treść transakcji jako całości, tj. sprzedaż gotowego statku morskiego (lub jego części) oraz uwzględnienie celu wprowadzenia preferencyjnych przepisów. Restrykcyjne podejście polskich organów podatkowych Niektóre polskie organy podatkowe próbują zakwestionować prawo zastosowania preferencyjnej stawki VAT przy sprzedaży statków i ich części, które wykonane są częściowo z materiałów powierzonych. Stoją one na stanowisku, że sprzedaż jednostki (lub jej części), wytworzonej w najmniejszym chociażby stopniu z materiału powierzonego, nie jest dostawą towarów, lecz świadczeniem usługi budowy. Ponieważ jednak preferencyjna stawka została przewidziana dla dostaw statków (oraz ich części), to sugerowaną stawką dla "usług ich budowy" jest standardowa 22% stawka. Taka interpretacja w skrajnym przypadku prowadzi do absurdalnego wniosku, że stocznia sprzedająca statek (lub jego część) wyprodukowany w 99% z materiałów własnych, a tylko w 1% z materiałów powierzonych (np. oprzyrządowania) świadczy usługę opodatkowaną stawką 22% podatku VAT. Może jednak dostawa? Należy zaznaczyć, że ze świadczeniem usług mamy do czynienia jedynie wówczas, gdy dana transakcja nie spełnia warunków dostawy towarów. Jest nią natomiast każda transakcja, której przedmiotem jest towar w rozumieniu ustawy o VAT (chodzi przede wszystkim o rzeczy ruchome, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej) i która polega na przeniesieniu na nabywcę prawa do rozporządzania tym towarem, jak właściciel. Bez wątpienia, w wyniku sprzedaży statku morskiego lub jego części (również tych wytworzonych częściowo z materiałów niestanowiących własności producenta), dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem w rozumieniu ustawy o VAT, a więc do dostawy towarów. Kwestią definicji dostawy towarów zajął się w swoim orzecznictwie także Europejski Trybunał Sprawiedliwości (ETS). Stwierdził on, iż - po pierwsze - dostawą towarów jest nie tylko przeniesienie prawa własności, ale również przeniesienie kontroli ekonomicznej nad rzeczą, poprzez faktyczne jej wydanie. Po drugie zaś, przy klasyfikacji transakcji gospodarczych dla celów VAT (tj. ich traktowania jako dostawy towarów lub świadczenia usług) należy uwzględnić ekonomiczny cel i kształt transakcji z punktu widzenia nabywcy (w tym przypadku zamawiającego statek armatora). A celem armatora nie jest nabycie usługi, lecz gotowego statku (lub jego części), o określonych właściwościach i parametrach. Natomiast sam fakt częściowego wykorzystania materiałów powierzonych jest, z perspektywy całej transakcji, elementem marginalnym. Abstrahując już od samych reguł klasyfikowania sprzedaży statków i ich części do dostawy towarów, czy też świadczenia usług, należałoby uwzględnić również to, że celem ustawodawcy było objęcie preferencyjnymi zasadami jak największego zakresu transakcji związanych ze statkami morskimi. I to bez względu na to, czy są one sklasyfikowane jako usługi, czy też jako dostawy towarów. Art. 83, ust. 1, ustawy o VAT obejmuje bowiem nie tylko dostawę statków, ich części i wyposażenia, usługi remontowe, ale również inne "otwarte" katalogi transakcji, dotyczące szeroko pojętej budowy (obsługi) statków, np. "pozostałe usługi służące bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego", wskazane w art. 83, ust. 1, pkt 17 ustawy o VAT. Skutki zakłócenia warunków konkurencji Próby niekorzystnych interpretacji organów podatkowych, zmierzające do zakwestionowania prawa opodatkowania zerową stawką VAT sprzedaży statków (lub ich części) wykonanych częściowo z materiału powierzonego, prowadziłyby, zdaniem autorów, do zachwiania warunków równej konkurencji. Tym samym, naruszona zostałaby jedna z podstawowych zasad wspólnotowego systemu podatkowego, zgodnie z którą zabrania się odmiennego traktowania, na gruncie podatku VAT, transakcji podobnego rodzaju, tj. transakcji konkurencyjnych wobec siebie. Powinno się do nich stosować tę samą stawkę podatku VAT Dlatego też, za wysoce wątpliwe należałoby uznać nierówne traktowanie podmiotów gospodarczych poprzez faworyzowanie tych, które wytwarzają statki (części statków) wyłącznie z własnych materiałów (0% stawka VAT) oraz dyskryminowanie tych, którzy sprzedają takie same towary (statki lub ich części), wytworzone chociażby w niewielkim zakresie z materiałów powierzonych (22% stawka VAT). Zastosowanie sugerowanej przez niektóre organy podatkowe 22% stawki VAT do dostaw statków (lub części) wytwarzanych częściowo z materiałów powierzonych, zmniejsza bez wątpienia atrakcyjność zakupu polskich statków morskich, przede wszystkim dla zagranicznych (nie zarejestrowanych dla celów VAT w Polsce) armatorów. Takim bowiem podmiotom nie przysługuje prawo odliczenia polskiego podatku VAT na zasadach ogólnych (a jedynie na zasadach długotrwałej procedury zwrotu podatku VAT dla podmiotów zagranicznych) i tym samym wpływa to na podniesienie kosztów zakupu statku. W takiej sytuacji, aspekt podatkowy i skrajnie niekorzystne podejście organów podatkowych może doprowadzić do utraty jakiejkolwiek przewagi konkurencyjnej (z ekonomicznego punktu widzenia) polskich producentów statków morskich względem producentów z innych krajów członkowskich UE, którzy preferencyjne przepisy stosują bez przeszkód ze strony organów podatkowych.
 
Juliusz Wojciechowski Arkadiusz Bakowski
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl