Powszechne wprowadzenie do obrotu kontenerów oraz rosnąca konkurencja między portami bałtyckimi wymusiły na polskich portach
morskich zmianę technologii przeładunków, a tym samym - budowę terminali przystosowanych do obsługi kontenerów. Opracowana w 2000 r. przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście "Strategia
rozwoju portów do 2015 r." przewiduje kilka dużych inwestycji tego typu, w tym na Ostrawie Grabowskim, w Szczecinie. Powstać ma tam baza kontenerowa, o zdolności przeładunkowej 80 tys. TEU rocznie, oraz
Zachodniopomorskie Centrum Logistyczne (ZCL). Obie inwestycje powstaną w oparciu o środki pomocowe z Unii Europejskiej i kredyty bankowe.
Ostrów Grabowski, o powierzchni 175 ha, ma być terenem bardzo
intensywnego rozwoju funkcji przeładunkowych i przemysłu przyportowego. Z myślą o inwestorach, zainteresowanych tego typu działalnością zarezerwowano całą wschodnią część półwyspu.
Pierwsze prace
budowlane podjęto tam w 2002 r. W następnym, na terenie przyszłej bazy kontenerowej, zakończono budowę nasypu przeciążającego pod drogę dojazdową i tory kolejowe. Prace zostały sfinansowane ze środków
własnych portu.
Do końca 2003 r. wykonano też połączenie wyspy z rejonem Łasztowni i groblą przez rzekę Duńczycę, uzdatniono znaczną część terenu, wybudowano place składowe przy ul. Hryniewieckiego, o
łącznej powierzchni 55 tys. m2 (jako zaplecze składowe dla II linii przyszłej bazy kontenerowej), wybudowano nowoczesną oczyszczalnię ścieków i główny punkt zasilania energetycznego.
W 2004 r.
zakończono prace projektowe terminalu. Uzyskano także pozwolenie na budowę nowego pola refulacyjnego, do składowania materiału wydobytego podczas prac hydrotechnicznych. Zagospodarowano też 15 ha terenu w
części południowej i południowo-zachodniej Ostrowa Grabowskiego, który został uzdatniony pod budowę infrastruktury dla potrzeb przyszłego terminalu. W listopadzie 2005 r. ogłoszono międzynarodowy przetarg
na wykonanie prac związanych z infrastrukturą przyszłego terminalu. Wpłynęło 7 ofert, a ich otwarcie planowane jest w najbliższych tygodniach.
Wszystko wskazuje na to, że kolejne prace budowlane na
Ostrowie Grabowskim rozpoczną się jeszcze w tym roku. Zgodnie z planami, na obszarze przyszłego terminalu przewiduje się budowę nabrzeża Fińskiego, o długości 240 m i głębokości 10,5 m. Przebudowane ma
być nabrzeże Spółdzielcze, przy którym umieszczona zostanie rampa ze stanowiskami dla statków typu ro-ro (jednym lub więcej). Powstanie również plac manewrowy o powierzchni 23,5 tys. m2, dojazdy: drogowy
i kolejowy oraz doprowadzone zostaną wszystkie media (energia elektryczna, woda i kanalizacja). Drugą linię zaplecza bazy kontenerowej stanowić będą istniejące place przy ul. Hryniewieckiego. Staną się
integralną częścią terminalu i połączą go z ZCL. Jednak opóźnienia wobec zaplanowanego terminu ukończenia budowy wynoszą już ok. 2 lat.
Dopiero pod koniec 2005 r. Ministerstwo Infrastruktury
zaakceptowało do realizacji wnioski ZMPSiŚ, dotyczące inwestycji w szczecińskim porcie. W przypadku budowy infrastruktury dla bazy kontenerowej, kwota dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego wyniesie ok. 53,4 mln zł, natomiast na budowę Zachodniopomorskiego Centrum Logistycznego - 21,6 mln zł.
Centrum to powstanie na terenach o powierzchni ok. 30 ha, w głównym ciągu
komunikacyjnym rejonu przeładunków drobnicy konwencjonalnej, w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu kontenerowego. W ramach inwestycji przewiduje się m.in.: przygotowanie terenu o powierzchni 25,5 ha;
budowę parkingu dla samochodów ciężarowych, wraz z niezbędną infrastrukturą; budowę dróg dojazdowych o łącznej długości 1,85 km; doprowadzenie torów kolejowych o łącznej długości 1,3 km; budowę zasilania
energetycznego, sieci wodno-kanalizacyjnej oraz infrastruktury systemu informatycznego.
12 września ub.r., w obecności ministrów: skarbu państwa i gospodarki, podpisano umowę między ZMPSiŚ oraz
konsorcjum Przedsiębiorstwa Budowlanego Calbud ze Szczecina i spółki Interbud-West z Gorzowa Wielkopolskiego, dotyczącą tej inwestycji. Prace budowlane powinny zakończyć się w lipcu 2007 r.
Niedawne
mrozy nie zahamowały prac. Jak zapewnia Józef Rewers, szef produkcji w Calbudzie i kierownik budowy ZCL, zakończono roboty ziemne, a na obszarze 12 ha wykonano nasypy przeciążające, o objętości 527 tys.
m3.
- Wykorzystano do tego ok. 1 min t refu-latu. Podłoże jest wyjątkowo uciążliwe, torfowe, o głębokości ok. 10-12 m. Pod ciężarem nasypów następuje wypychanie wody. W związku z tym, wykonaliśmy rowy
melioracyjne do jej odprowadzania. Podobne prace wykonywano w poprzednich latach na Ostrowie Grabowskim - mówi J. Rewers. Obciążenie podłoża nasypami musi trwać ok. 1,5 roku. Potem grunt będzie wzmacniany
drenami pionowymi.
Na wiosnę rozpocznie się budowa bocznicy kolejowej, podkładów pod tory, o długości ok. 1,5 km i prace przy sieci elektrycznej, m.in. trafostacji. Podwykonawcą będzie Elektrobudowa
Katowice.
W maju rozpoczną się roboty przy budowie 12 tys. m2 dróg, o nawierzchni przystosowanej do ruchu pojazdów o obciążeniu 11,5 t/oś oraz 9 tys.ms parkingów. Place manewrowe i składowe zostaną
wyłożone polbrukiem.
Ostatnim fragmentem inwestycji będzie lekki budynek administracyjny. Szef budowy zapewnia, że do lipca 2007 r. wszystko, co zaplanowano w ZCL, będzie gotowe.