Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT) w Gdyni, po ponad dwóch latach od przejęcia przez międzynarodowego operatora
International Container Terminal Services Inc. [ICTSI], odnotował, na koniec 2005 r., kolejny rekord.
W ub.r. przeładowano tam 395 757 TEU, czyli o ponad 6% więcej niż rok wcześniej. W imporcie było to
205 901 TEU, a w eksporcie - 189 856 TEU. Na towary importowane składały się głównie tekstylia i elektronika, a w eksporcie dominowały artykuły żywnościowe i meble.
Co prawda, w skali rocznej, spadła
wielkość przeładunków samochodów osobowych, na co niewątpliwy wpływ miało obniżenie popytu na nowe auta. Warto jednak wspomnieć, że pod koniec roku BCT rozpoczął realizację intratnego kontraktu z General
Motors i przewoźnikiem UECC, na przeładunek samochodów marki Opel, produkowanych w Polsce, która trafiają na rynek angielski. Powinno to znacznie podwyższyć wyniki przeładunków samochodów w tym roku.
Kontynuowana była też realizacja, zakrojonego na szeroką skalę, programu inwestycyjnego. Instalacja nowej suwnicy nabrzeżowej, w kwietniu ub.r, zakończyła realizację pierwszej fazy planu, o wartości 100
min USD. Nowa jednostka dostarczona przez firmę Kone Cranes Finlandia, jest suwnicą typu panamax, z wysięgiem 38,5 m i zdolnością podnoszenia do BO t. Wprowadzenie jej do eksploatacji zwiększyło roczną
zdolność przeładunkową BCT z 400 do 600 tys. TEU rocznie. Dwie dalsze suwnice, o wymiarach typu post-panamax, zostaną dostarczone w br.-