Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Lodołamacze w projekcie

Kurier Szczeciński, 2006-03-16

Ministerstwo Środowiska ma już założenia, jakie powinny spełniać nowe lodołamacze na polskie rzeki. Studium wykonalności tej inwestycji przygotowano w Szczecinie. - Opracowanie dotyczy Wisły, Odry i Warty, które podlegają procedurze lodołamania - informuje Julian Pietrołaj, prezes firmy Dom Inżynierski-Promis SA ze Szczecina. Pietrołaj wyjaśnia, że o ile Odra jest regulowaną drogą wodną, to w przypadku Wisły trzeba było uzyskać więcej danych, gdyż jej nurt jest nieuregulowany a przez to zmienny. W opracowaniu eksperci musieli zlokalizować na rzekach "trudne miejsca" i "gorące punkty", aby określić zagrożenia wynikające z powstałego w czasie zimy lodu. - Następnie trzeba było obliczyć, jakie jednostki będą w stanie sobie z nimi poradzić. Brano przy tym pod uwagę grubość powłok lodowych w przeciągu ostatnich 100 lat Uwzględniono też wysokości zatorów, głębokości wody za nimi. Na tych m.in. podstawach określiliśmy parametry lodołamaczy - tłumaczy prezes DI-Promis. W spółce doradczej wykonano też projekty wstępne lodołamaczy, obliczono koszty ich budowy i eksploatacji, a także liczebność załóg i ilość potrzebnego na nie sprzętu. Typy statków przewidziano na różne głębokości zanurzenia. Na podstawie studium wykonalności resort środowiska ogłosi przetarg na projekt wykonawczy oraz na budowę całej flotylli. 25 nowych lodołamaczy ma powstać w ciągu 8 lat Rozdysponowane będą na wszystkie wymienione rzeki. 8 jednostek ma trafić na Odrę, z czego 7 do Szczecina. - Obecnie na krajowych rzekach są kilkudziesięcioletnie lodołamacze, które niedługo stracą klasę. W związku z tym będą wycofywane, gdyż ich remonty byłyby nieopłacalne - tłumaczy J. Pietrołaj. DI-Promis zaproponował precyzyjny harmonogram wymiany floty - jednostka za jednostkę lub uzupełnienie taboru tam, gdzie go brakuje. - W studium wykonalności zaproponowaliśmy także system organizacyjny - w trzech wariantach. Który z nich wejdzie w życie, zadecyduje minister. My jesteśmy za tym, aby flotylla pozostała w kompetencjach państwa, podobnie jak to jest w przypadku straży pożarnej czy pogotowia ratunkowego - dodaje prezes. Obecnie akcje lodołamania wykonuje spółka Skarbu Państwa - Odra 3. Zadanie zleca Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie. Natomiast historia firmy DI-Promis rozpoczęła się w 1994 r. pod nazwą F.U.H. "Promis" Julian Pietrołaj. W 2001 r. została ona przekształcona w Dom Inżynierski - Promis SA. Spółkę tworzy zespół sześciu stałych pracowników oraz grono współpracowników specjalizujących się w różnych dziedzinach: prawie, finansach, budownictwie, projektowaniu, elektryczności, informatyce.
 
(kl)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl