Na początku sierpnia przyszłego roku oczy całego żeglarskiego świata zwrócone będą na Szczecin. W naszym mieście
odbędzie się finał The Tall Ships' Races 2007 - najstarszej i jednej z najbardziej prestiżowych żeglarskich imprez świata. Przygotowania do tego niezwykłego wydarzenia idą pełną parą a główny
organizator regat, czyli miasto już może mówić o wielu sukcesach.
Niewątpliwym sukcesem było samo przyznanie Szczecinowi prawa do organizacji finału regat. Decyzja w tej sprawie podjęta została
przez głównego organizatora regat międzynarodowe stowarzyszenie Sail Training Organization w listopadzie 2003 r. Poprzedziły ją blisko roczne starania władz Szczecina. Zaufanie, jakim obdarzono miasto,
zaowocowało podpisaniem oficjalnej umowy z STI, a także powierzeniem Szczecinowi organizacji corocznej konferencji tego poważanego stowarzyszenia, które odbędzie się w listopadzie bieżącego roku. Trafnym
posunięciem było powołanie w strukturze Urzędu Miasta Biura ds. Organizacji Regat. To w głównej mierze dzięki BOR ubiegłoroczne Dni Morza, będące próbą przed finałem TTSR 2007, po wielu latach nabrały
prawdziwie morskiego charakteru. Opracowane przez Biuro dwa programy edukacyjne dla dzieci i młodzieży - "Bałtyk - morze, które łączy" i "Usłyszeć szum fal" uzyskały dofinansowanie ze środków Unii
Europejskiej. Oba z nich doskonale wpisują się w ideę przyświecającą organizacji regat, które są formą edukacji morskiej młodych ludzi. Impreza cieszy się wielkim zainteresowaniem ogólnopolskich mediów.
Już wkrótce znani będą patroni medialni przedsięwzięcia. Z pewnością będą to najpoważniejsze media krajowe.
Organizacja regat wymaga oczywiście jeszcze bardzo wielu przygotowań. Mocno zaawansowane
są prace nad przejęciem przez miasto gruntów na Łasztowni, gdzie zaplanowano wiele imprez towarzyszących zlotowi żaglowców. Coraz konkretniejsze kształty przyjmują rozmowy na temat pogłębienia podejść do
nabrzeży w rejonie finału regat. Kilka dni temu w Urzędzie Miasta odbyło się kolejne spotkanie w tej sprawie. Jego uczestnicy, m.in. przedstawiciele Urzędu Morskiego w Szczecinie, Zarządu Morskich Portów
Szczecin i Świnoujście, Stoczni Nowa, inspekcji sanitarnej zapewnili, że kwestia pogłębienia Odry i zagospodarowania oraz utylizacji wydobytego urobku na pewno nie stanie się przeszkodą w organizacji
finału. Na realizację niezbędnych zadań inwestycyjnych i organizacyjnych w budżecie miasta na rok bieżący i przyszły zaplanowano 11,9 mln zł. Dodatkowe środki - 10 mln zł na poprawę infrastruktury
niezbędnej do prawidłowej organizacji TTSR 2007, znalazły się w tegorocznym budżecie państwa.
Czym są regaty The Tall Ships' Races?
TTSR to najstarsza impreza żeglarska świata. Po raz
pierwszy odbyła się w 1956 r. Od początku organizatorom regat przyświecała idea "sail training" - szkolenia i wychowania morskiego młodzieży na pokładach wielkich żaglowców. Od roku 1972 regaty nosiły
nazwę "Cutty Sark Tall Ships' Races" z uwagi na sponsora - producenta znanej whisky. Współpraca ze sponsorem zakończyła się w 2003 r. Od tego czasu regaty noszą nazwę The Tall Ships' Races.
Wyścigi rozgrywają się zwykle między czterema portami. W 2007 odbędą się między następującymi portami: Aarhus (Dania, 5-8 lipca), Kotka (Finlandia, 18-21 lipca), Sztokholm (Szwecja, 27-30 lipca), Szczecin
(4-7 sierpnia).
Co zyska Szczecin na organizacji regat?
Organizatorzy spodziewają się, że do Szczecina przypłynie ok. 100 żaglowców. Przykład innych miast, gospodarzy regat pokazuje, że
przedsięwzięcie jest bardzo opłacalne, Goście odwiedzający regaty wydają w granicach 20 euro. Szacuje się, że przez imprezę przewinie się ok. 1,5 mln osób, potencjalny dochód przedsiębiorców może więc
sięgnąć 30 mln zł. Regaty to doskonały sposób promocji Miasta. Zlot żaglowców pozwoli m.in. zwrócić uwagę na związane z wodą turystyczne walory miasta. W zamyśle organizatorów finał regat przyczynić się
ma do wykreowania cyklicznej imprezy żeglarskiej w Szczecinie poprzez organizowanie zlotu Oldtimerów, zlotu parowców i hydroplanów.
Co pozostanie po roku 2007?
- przejęcie Łasztowni przez
Miasto i rozpoczęcie procesu rewitalizacji tej części Szczecina
- ożywienie Starówki
- aktywizacja Wyspy Grodzkiej
- uporządkowanie sytuacji własnościowej na nabrzeżach Wałów Chrobrego
- nowy
sposób użytkowania Wałów Chrobrego i przystosowanie ich do organizacji imprez masowych
- poprawa infrastruktury portowej
- zaktywizowanie ruchu turystycznego.