O KOLEJNYCH planach inwestycyjnych na lata 2007-2013 poinformował zarząd portów na
posiedzeniu Krajowej Izby
Gospodarki Morskiej w Szczecinie.
Musimy dostosować infrastrukturę w Szczecinie i Świnoujściu do coraz nowocześniejszych systemów transportowych, przez co podniesiemy konkurencyjność obu portów -
tłumaczył powody inwestycji Marek Trojnar, dyrektor biura rozwoju portu. - Według ekspertów unijnych, w ciągu 15-20 lat obroty towarowe między Skandynawią a Europą Środkową i Wschodnią wzrosną dwukrotnie
i transport odbywał się będzie głównie przez Bałtyk. Portowcy chcą zrealizować więc kilka zamierzeń o różnym zakresie; od remontów czy modernizacji po rozbudowy, a nawet nowe obiekty. Zarząd firmy musi
np. zmodernizować w portach drogi, bo gwałtownie wzrasta ruch samochodów ciężarowych. Musi też zająć się torami wraz z rozjazdami.
- W bardzo złym stanie są wewnętrzne połączenia kolejowe, a mamy w
portach 75 km takich linii. W latach 2007-2013 musimy więc wyremontować 40 km torów w Szczecinie i 10 km w Świnoujściu. Do wymiany lub kapitalnego remontu nadaje się także 90 proc. rozjazdów - wyliczał
Trojnar.
Ważnym przedsięwzięciem ma być przedłużenie Nabrzeża Zbożowego przy elewatorze Ewa. - Obecnie eksploatowane zostało wybudowano w latach 1934-35 i jest w bardzo złym stanie. Tymczasem do
Szczecina zawijają coraz większe statki ze zbożem i mamy coraz większe kłopoty, aby je ustawić przy nabrzeżu przeładunkowym. W 2004 r. aż 56 razy statki musiały oczekiwać na swoją kolejkę w innym miejscu
- tłumaczył dyrektor. Według niego, w grę wchodzi odbudowa istniejącej kei wraz przedłużeniem jej o 40-50 metrów.
Portowcy chcieliby również unowocześnić terminal w Świnoujściu, budując stanowisko
promowe nr 1. Dotychczas eksploatowane są tam stanowiska, które mogą obsługiwać promy o maksymalnej długości 180-185 m. Nowe nabrzeże mogłoby przyjmować jednostki 210-metrowe i dłuższe. - O ile dłuższe,
odpowiedzą analizy nawigacyjne -stwierdził Trojnar.
Dyrektor przypomniał, że funkcje typowych nabrzeży promowych zmieniają się i obok pasażerów, samochodów czy wagonów coraz częściej przeładowuje się
na nich kontenery. - Także więc i pod tym kątem musimy się przygotować - stwierdził.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA zapisał także w planach rozbudowę Półwyspu Katowickiego. Planuje
też przedłużenie Nabrzeża Hutników w Świnoujściu. W tym wypadku inwestycja byłaby połączona z zasypaniem Basenu Trymerskiego. W efekcie nabrzeże mierzyłoby aż 414 m i mogłyby się przy nim zmieścić dwa
statki średniej wielkości lub panamaks i mniejsza jednostka.
Remontowane ma być także Nabrzeże Węgierskie w Szczecinie, które obsługuje drobnicowce linii zachodnioafrykańskiej oraz Nabrzeża Czeskie i
Słowackie.