Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Dla promów i zboża

Kurier Szczeciński, 2006-02-28

O KOLEJNYCH planach inwestycyjnych na lata 2007-2013 poinformował zarząd portów na posiedzeniu Krajowej Izby Gospodarki Morskiej w Szczecinie. Musimy dostosować infrastrukturę w Szczecinie i Świnoujściu do coraz nowocześniejszych systemów transportowych, przez co podniesiemy konkurencyjność obu portów - tłumaczył powody inwestycji Marek Trojnar, dyrektor biura rozwoju portu. - Według ekspertów unijnych, w ciągu 15-20 lat obroty towarowe między Skandynawią a Europą Środkową i Wschodnią wzrosną dwukrotnie i transport odbywał się będzie głównie przez Bałtyk. Portowcy chcą zrealizować więc kilka zamierzeń o różnym zakresie; od remontów czy modernizacji po rozbudowy, a nawet nowe obiekty. Zarząd firmy musi np. zmodernizować w portach drogi, bo gwałtownie wzrasta ruch samochodów ciężarowych. Musi też zająć się torami wraz z rozjazdami. - W bardzo złym stanie są wewnętrzne połączenia kolejowe, a mamy w portach 75 km takich linii. W latach 2007-2013 musimy więc wyremontować 40 km torów w Szczecinie i 10 km w Świnoujściu. Do wymiany lub kapitalnego remontu nadaje się także 90 proc. rozjazdów - wyliczał Trojnar. Ważnym przedsięwzięciem ma być przedłużenie Nabrzeża Zbożowego przy elewatorze Ewa. - Obecnie eksploatowane zostało wybudowano w latach 1934-35 i jest w bardzo złym stanie. Tymczasem do Szczecina zawijają coraz większe statki ze zbożem i mamy coraz większe kłopoty, aby je ustawić przy nabrzeżu przeładunkowym. W 2004 r. aż 56 razy statki musiały oczekiwać na swoją kolejkę w innym miejscu - tłumaczył dyrektor. Według niego, w grę wchodzi odbudowa istniejącej kei wraz przedłużeniem jej o 40-50 metrów. Portowcy chcieliby również unowocześnić terminal w Świnoujściu, budując stanowisko promowe nr 1. Dotychczas eksploatowane są tam stanowiska, które mogą obsługiwać promy o maksymalnej długości 180-185 m. Nowe nabrzeże mogłoby przyjmować jednostki 210-metrowe i dłuższe. - O ile dłuższe, odpowiedzą analizy nawigacyjne -stwierdził Trojnar. Dyrektor przypomniał, że funkcje typowych nabrzeży promowych zmieniają się i obok pasażerów, samochodów czy wagonów coraz częściej przeładowuje się na nich kontenery. - Także więc i pod tym kątem musimy się przygotować - stwierdził. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA zapisał także w planach rozbudowę Półwyspu Katowickiego. Planuje też przedłużenie Nabrzeża Hutników w Świnoujściu. W tym wypadku inwestycja byłaby połączona z zasypaniem Basenu Trymerskiego. W efekcie nabrzeże mierzyłoby aż 414 m i mogłyby się przy nim zmieścić dwa statki średniej wielkości lub panamaks i mniejsza jednostka. Remontowane ma być także Nabrzeże Węgierskie w Szczecinie, które obsługuje drobnicowce linii zachodnioafrykańskiej oraz Nabrzeża Czeskie i Słowackie.
 
kl
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl