Ruszyło nowe połączenie ro-ro Gdynia - Hanko, obsługiwane przez Transfennikę. Pierwszy statek
fińskiego armatora, Caroline Russ, wpłynął do Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia 3 stycznia br. Jednostki zawijają 3 razy w tygodniu. Z Gdyni odpływają we wtorki, czwartki i soboty, a z Hanko - w
poniedziałki, środy i piątki. Głównym ładunkiem przewożonym na tej trasie ma być papier. Transfennica obsługuje bowiem jednego z wielkich producentów papieru, firmę M-real. Dlatego BTDG planuje w tym roku
przeładunek ok. 120 tys. t papieru fińskiego.
- Na razie, możliwości przewozowe statków wykorzystywane są w 1/3. Jest to dopiero początek funkcjonowania linii i początek roku. Przewozy papieru nie
idą jeszcze pełną parą - mówi Bogdan Nowak, prezes gdyńskiego oddziału Transfenniki.
Papier przypływa z Hanko, wraz z naczepami, natomiast z Gdyni do Finlandii trafiają naczepy, pojedyncze
kontenery i pełne zestawy ciężarowe. Na statkach fińskiego armatora mogą być przewożone także: kasety, ładunki mobilne i nietypowe, towary niebezpieczne oraz ładunki z kontrolowaną temperaturą. Prezes
Nowak podkreśla, że obsługa statków w BTDG jest bardzo sprawna, bez niepotrzebnych przestojów i opóźnień.
W celu rozładunku statków Transfenniki w terminalu wdrożono, nową w polskich portach,
technologię obsługi towarów w systemie kasetowym. Ładunki umieszczane są na specjalnych kasetach i w ten sposób przewożone na statku. Zakupiono już pięć naczep samozaładowczych, które są wykorzystywane
przy obsłudze nowej linii. System kasetowy zwiększyć ma możliwości przeładunkowe i przyczynić się do eliminacji ewentualnych szkód podczas transportu i przeładunku.
Jacek Dubicki, prezes BTDG,
podkreśla, że dzięki tej inwestycji BTDG stał się terminalem uniwersalnym, który ma możliwość prowadzenia załadunku w każdej subtechnologii ro-ro. Uruchomienie nowego połączenia wpisuje się też w
strategię gdyńskiego portu, według której Gdynia ma stać się kluczowym ogniwem strefy południowobałtyckiej VI Korytarza Transportowego Północ-Południe.
-------------------------------
Firma
Transfennica powstała w 1976 r. Jest przewoźnikiem ro-ro, oferującym połączenia między Belgią, Estonią, Niemcami i Wielką Brytanią a Finlandią. Dysponuje flotą, której średni wiek to 5 lat. W latach 2006
-2007 planuje jej uzupełnienie o 8 wielozadaniowych statków ro-ro. Oddziały firmy zlokalizowane są m.in. w Antwerpii, Lubece, Tilbury, Paldiski, Haminie oraz w Gdyni.