Prognozy dotyczące światowej gospodarki przewidują na ten rok wzrost gospodarczy rzędu 3,6%, wobec
2,5% w 2003 r. i 4,2% w 2004 r. Jego motorem w ostatnich latach są niewątpliwie gospodarki Chin, Stanów Zjednoczonych, a także Indii. Konsumpcja, inwestycje, jaki eksport w Chinach, przyczyniły się do
wzrostu gospodarczego sięgającego w ub.r. 9,5%. Przewiduje się, iż w tym roku będzie on na podobnym poziomie, a w roku 2006 - 7%.
Prognozy dotyczące światowego handlu przewidują, że w br. jego wartość
wzrośnie o 8,12%, do czego przyczyni się wzrost importu Chin - o 1 6%, Indii - o 15,7% oraz innych krajów azjatyckich - o 10%, a także wzrost eksportu: chińskiego - o 24%, krajów wschodniej Azji - o 11-
12% oraz Japonii - o 7% (Outlook for World Trade and World Seaborne Trade, "Sbipping Statistics and Market Review" 2005, No 10.). W ujęciu ilościowym obroty światowego handlu międzynarodowego w 2005
r. mają wzrosnąć o 3,6%, czyli wolniej niż w dwóch ubiegłych latach: 5,5% w 2004 r. i 6,2% w 2003 r.
Zdecydowaną większość (ok. 95%) suchych ładunków masowych w światowym handlu morskim stanowią
trzy grupy ładunkowe: węgiel, ruda żelaza i zboże.
Analizy firmy Fearnleys pokazują, iż obroty światowego handlu morskiego w 2004 r. wyniosły ok. 6,5 mld t, z czego 35% stanowiły ropa i inne produkty
płynne, a 24,1 % - suche ładunki masowe. Oznacza to, iż obrót suchymi ładunkami masowymi wyniósł ok. 1,6 mld t.
Średni, ilościowy wzrost obrotów światowego handlu morskiego, pozostającego pod ogromnym
wpływem chińskiego handlu zagranicznego, wyniósł w 2004 r. 4,9%. Przewiduje się, że w tym roku będzie to 3,8%, a w przyszłym - 3,2% (patrz: tabela 1).
Z danych zawartych w tabeli wynika, iż światowe
przewozy morskie trzech najważniejszych rodzajów ładunków masowych suchych w 2004 r. wyniosły 1490 mln t, w tym węgiel stanowił 43,6% (650 mln t), ruda żelaza - 39,6% (590 mln t), a zboże -16,8% (250 mln
t).
Z analiz Fearnleys wynika, iż w 2004 r. rozwój rynku przewozów suchych ładunków masowych pozostawał pod silnym wpływem popytu krajów Europy Zachodniej i Azji na rudę żelaza i węgiel. W
światowych przewozach rudy żelaza dominują ładunki eksportowane przez Brazylię i Australię. Głównymi importerami rudy są Chiny i Japonia oraz kraje europejskie (produkcja stali w Chinach w latach 2000-
2003 wzrosła o 73%). Najważniejsze porty w obsłudze rudy żelaza to: brazylijskie Tubarao i Itaqui (przeładunki w ub.r., odpowiednio: 96,3 i 79,4 mln t), australijskie: Hedland i Dampier (89,4 i 71,4 mln t
w roku finansowym 2003/2004).
Największymi eksporterami węgla przewożonego drogą morską w ub.r. były: Australia, Chiny, Afryka Południowa oraz Europa Wschodnia. Trzy, spośród pięciu największych
portów węglowych, znajdują się w Australii (Hay Point, Newcastle, Gladstone) i obsłużyły łącznie 197,7 mln t węgla w roku finansowym 2003/2004. Jednakże największym portem węglowym jest Qinhuangdao w
Chinach, który przeładował w 2004 r. 154 mln t, a w 2003 r. - 109,7 mln t.
Okazuje się, iż łączna roczna zdolność przeładunkowa chińskich portów morskich jest o 500 mln t mniejsza od wielkości
zgłaszanego popytu. W związku z tym, realizowane są inwestycje w zakresie infrastruktury portowej, bowiem obecnie tylko cztery spośród chińskich portów są w stanie przyjmować statki o nośności 200 tys.
t.
W 2004 r. przeładunki suchych ładunków masowych w największych europejskich portach masowych wyniosły łącznie ok. 219,7 mln t (co oznacza wzrost o 5,8% w stosunku do 2003 r.). Największy udział
w obsłudze tych ładunków ma Rotterdam, obsługujący 89,2 mln t - 40,6% (patrz: tabela 2).
W portach Regionu Morza Bałtyckiego (RMB) przeładunki suchych ładunków masowych nie są tak imponujące, jak w
największych portach Europy. W 2004 r. największe przeładunki omawianej grupy ładunków zanotowano w Rydze (ok. 13 mln t), St. Petersburgu (ok. 11 mln t), Szczecinie i Świnoujściu (10,68 mln t), Ventspils
(9,21 mln t) i Gdańsku (8,24 mln t). Łącznie w dziesięciu portach RMB, wykazujących największe przeładunki suchych ładunków masowych, obsłużono ich w 2004 r. 76,36 mln t.
W polskich portach
morskich w 2004 r. największe przeładunki suchych ładunków masowych zanotowano w Szczecinie i Świnoujściu - 1,068 mln, w Gdańsku - 8,24 mln, w Gdyni - 3,72 mln oraz w Policach ok. 2,5 mln t.
Przewiduje
się, iż w 2008 r. obroty światowego handlu morskiego suchymi ładunkami masowymi wyniosą prawie 1,769 mld t (obroty węglem mają wynieść 699,8 mln, rudą żelaza - 885,9 mln, a zbożem - 183,1 mln t). Z badań
przeprowadzonych przez Sławomira Borowicza, na temat koniunktury w międzynarodowym transporcie morskim ładunków suchych, wynika, iż po 1994 r. nastąpił początek fazy ekspansji nowego cyklu Kondratiewa, co
oznacza dalszy wzrost przewozów w nadchodzących latach.