Gdy zarząd portów wystawia na sprzedaż udziały w kolejnych spółkach przeładunkowych i usługowych, w samym porcie trwają
zakulisowe przymiarki do udziału w tej prywatyzacji.
Niedawno gazeta internetowa "Bez Cenzury" poinformowała, że pakiety udziałów w spółkach Drobnica-Port Szczecin oraz Bulk Cargo-Port Szczecin
zamierzają kupić menedżerowie i pracownicy z tych podmiotów. Planowano powołać trzecią spółkę pod nazwą Port Handlowy Szczecin. Mając po połowie udziałów, wspólnicy decydowaliby o organizacji rezerwy
portowej, uzgadnianiu polityki inwestycyjnej, działalności marketingowej i przeładunkowej, a także o podziale ładunków.
Jednak celem strategicznym Portu Handlowego Szczecin miałoby być kupienie
udziałów w Drobnicy i Bulk Cargo. W pierwszej firmie do kupienia będzie 45 proc. udziałów (pozostałe 55 proc. należy do pracowników i kierownictwa), w drugiej prawie 6 proc. (reszta należy do zarządu i
inwestorów zewnętrznych).
Według "Bez Cenzury", nowa spółka zapłaciłaby Zarządowi Portu za 45-procentowy pakiet kredytem bankowym albo pieniędzmi od Drobnicy i Bulk Cargo. Te dwie firmy płaciłyby
bowiem Portowi Handlowemu Szczecin za usługi marketingowe po 0,1 eurocenta od tony ładunku. PHS zarabiałby także na usługach spedycyjnych.
W ten sposób doszłoby do prywatyzacji, ale bez kapitału z
zewnątrz, a z zysków wytworzonych przez kupowane spółki.
Prezes Drobnicy Krzysztof Kowalewski niechętnie mówi o tym pomyśle. Na pytanie, czy kupno udziałów byłoby spłacane np. prowizjami od
kupionych firm, Kowalewski odpowiada: - Zakup spłacany byłby różnie, braliśmy pod uwagę również kredyt bankowy. Ostatecznie doszliśmy do wniosku, że jesteśmy za biedni, żeby wchodzić w taki interes.
Dlatego sprawa kupna udziałów upadła. To jednak nie oznacza, że nie powrócimy do tematu.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście będzie sprzedawał udziały w portowych spółkach w negocjacjach.
Aktualnie trwa wycena majątku Drobnicy i zaproszenie do rokowań ma być ogłoszone nieco później.
Prezes portów Dariusz Rutkowski uspokaja: - Przecież spółka Port Handlowy Szczecin nie powstała, aby
nabyć pakiet udziałów, trzeba przejść procedurę publiczną, z której nikt nie może być wyłączony. Krótko mówiąc, prawo do udziału w postępowaniu będą miały wszystkie podmioty, również te, które dotychczas
były zainteresowane w podwyższeniu kapitału spółki Drobnica.
Drobnica (towary drobnicowe) i Bulk Cargo (głównie przeładunki masowe) to podstawowe firmy szczecińskiego portu.