Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Apetyty na port

Kurier Szczeciński, 2005-12-20
Gdy zarząd portów wystawia na sprzedaż udziały w kolejnych spółkach przeładunkowych i usługowych, w samym porcie trwają zakulisowe przymiarki do udziału w tej prywatyzacji. Niedawno gazeta internetowa "Bez Cenzury" poinformowała, że pakiety udziałów w spółkach Drobnica-Port Szczecin oraz Bulk Cargo-Port Szczecin zamierzają kupić menedżerowie i pracownicy z tych podmiotów. Planowano powołać trzecią spółkę pod nazwą Port Handlowy Szczecin. Mając po połowie udziałów, wspólnicy decydowaliby o organizacji rezerwy portowej, uzgadnianiu polityki inwestycyjnej, działalności marketingowej i przeładunkowej, a także o podziale ładunków. Jednak celem strategicznym Portu Handlowego Szczecin miałoby być kupienie udziałów w Drobnicy i Bulk Cargo. W pierwszej firmie do kupienia będzie 45 proc. udziałów (pozostałe 55 proc. należy do pracowników i kierownictwa), w drugiej prawie 6 proc. (reszta należy do zarządu i inwestorów zewnętrznych). Według "Bez Cenzury", nowa spółka zapłaciłaby Zarządowi Portu za 45-procentowy pakiet kredytem bankowym albo pieniędzmi od Drobnicy i Bulk Cargo. Te dwie firmy płaciłyby bowiem Portowi Handlowemu Szczecin za usługi marketingowe po 0,1 eurocenta od tony ładunku. PHS zarabiałby także na usługach spedycyjnych. W ten sposób doszłoby do prywatyzacji, ale bez kapitału z zewnątrz, a z zysków wytworzonych przez kupowane spółki. Prezes Drobnicy Krzysztof Kowalewski niechętnie mówi o tym pomyśle. Na pytanie, czy kupno udziałów byłoby spłacane np. prowizjami od kupionych firm, Kowalewski odpowiada: - Zakup spłacany byłby różnie, braliśmy pod uwagę również kredyt bankowy. Ostatecznie doszliśmy do wniosku, że jesteśmy za biedni, żeby wchodzić w taki interes. Dlatego sprawa kupna udziałów upadła. To jednak nie oznacza, że nie powrócimy do tematu. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście będzie sprzedawał udziały w portowych spółkach w negocjacjach. Aktualnie trwa wycena majątku Drobnicy i zaproszenie do rokowań ma być ogłoszone nieco później. Prezes portów Dariusz Rutkowski uspokaja: - Przecież spółka Port Handlowy Szczecin nie powstała, aby nabyć pakiet udziałów, trzeba przejść procedurę publiczną, z której nikt nie może być wyłączony. Krótko mówiąc, prawo do udziału w postępowaniu będą miały wszystkie podmioty, również te, które dotychczas były zainteresowane w podwyższeniu kapitału spółki Drobnica. Drobnica (towary drobnicowe) i Bulk Cargo (głównie przeładunki masowe) to podstawowe firmy szczecińskiego portu.
 
(kl)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl