Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Państwo nie będzie dokerem

Kurier Szczeciński, 2005-12-16
Port, który jest spółką Skarbu Państwa, rozpoczął wycofywanie się ze spółek przeładunkowych. Ostatnio jego kierownictwo wystawiło na sprzedaż udziały w Porcie Handlowym Świnoujście. W ten sposób państwo wycofa się z udziału w portowych przeładunkach i usługach. - Podczas negocjacji z chętnymi na pakiety udziałów będziemy brali pod uwagę m.in. cenę, jaką zaproponuje każdy z potencjalnych inwestorów. Będziemy też pytać, jak widzi możliwość utrzymania zatrudnienia, zwiększenia przeładunków, a także politykę podziałów ewentualnych zysków i podwyższenia kapitału firmy - wylicza Dariusz Rutkowski, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA. Rutkowski zaznacza jednak, że port nie może stawiać zbyt ostrych warunków, bo w każdej ze spółek eksploatacyjnych jest tylko udziałowcem mniejszościowym. - Potencjalny inwestor sam będzie musiał ocenić związane z tym ryzyko - dodaje. Ogłoszenia prasowe zapraszające do negocjacji już się ukazały. ZMPSiŚ czeka jedynie na wycenę spółki Drobnica-Port Szczecin, i wtedy również ona zostanie zaproponowana na sprzedaż. Port zachowa udziały jedynie w dwóch nieprzeładunkowych firmach - Infraporcie i Portowych Centralnych Warsztatach Mechanicznych. Pakiety akcji wystawione zostały na sprzedaż w spółkach: PUP Elewator Ewa (udział ZMPSiŚ - ok. 37 proc), Bulk Cargo-Port Szczecin (5,8), Zakład Usług Żeglugowych (4,1), Port Handlowy Świnoujście (45), Fast Terminals (32,3). - W przyszłości port wystawi Drobnicę (45). We wszystkich tych podmiotach większość udziałów mają pracownicy, menedżerowie lub inwestorzy zewnętrzni. Prezes uspokaja że własnością portu jako jednoosobowej spółki Skarbu Państwa nadal pozostają nieruchomości, czyli portowe tereny, nabrzeża i magazyny. Ustawa o portach i przystaniach morskich zmuszała port do sprzedania tych udziałów do końca 2003 roku, ale poprzedniemu zarządowi to się nie udało. Termin przedłużono więc do końca tego roku, ale i teraz zarząd nie zdążył z procedurami. Zostanie więc prawdopodobnie przedłużony o kolejne 2 lata. Równolegle, od miesiąca ZMPSiŚ negocjuje ze spółkami warunki nabycia przez nie majątku ruchomego - urządzeń przeładunkowych, holowników, niektórych innych obiektów. - Rozmowy są bardzo trudne - mówi Rutkowski. - Wierzę jednak, że firmy będą je w stanie kupić na obopólnie korzystnych warunkach. Od miesiąca trwają również rozmowy na temat warunków dzierżawy przez portowe spółki nabrzeży i obiektów, na których działają, i ruchomości, których nie będą w stanie kupić.
 
M. Klasa
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl