Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

PŻM do komercjalizacji?

Kurier Szczeciński, 2005-12-14
W Warszawie ważą się losy przyszłości Polskiej Żeglugi Morskiej. Minister skarbu zamierza tę firmę skomercjalizować, czyli przekształcić w spółkę Skarbu Państwa. Przypomnijmy, że w PŻM był i jest silny opór przeciw komercjalizacji. Tymczasem projekt jest już w Sejmie i po pierwszym czytaniu wrócił do komisji Skarbu Państwa. Przewiduje on przekształcenie wszystkich firm państwowych w spółki Skarbu Państwa. Ma to nastąpić do końca 2006 r. - Powód jest prosty: właściciel, czyli minister nie miał nad takimi firmami należytego nadzoru - mówi Magda Nienałtowska z biura prasowego MSP. Resort wielokrotnie podkreślał, że w przedsiębiorstwie państwowym ma ograniczoną kontrolę, gdyż ważną pozycję ma w nim rada pracownicza. Łatwiej byłoby nadzorować majątek przez spółkę prawa handlowego, w której kierują ludzie z nadania MSP. Jeszcze w czasie, gdy dyrektorem PŻM był Paweł Brzezicki, armator ostro zabiegał w regionalnym PiS-ie o porzucenie pomysłu komercjalizacji. Mimo obietnic, teraz minister skarbu z tego ugrupowania, Andrzej Mikosz zmienił zdanie. W PŻM nie tracą jednak nadziei na dodatkowy zapis w nowelizacji, gwarantujący, że armator - jako firma o szczególnym znaczeniu dla kraju pozostanie państwowa. Przeciw komercjalizacji są oczywiście wszystkie związki zawodowe w PŻM, rada pracownicza i dyrekcja. Paweł Szynkaruk, obecny dyrektor PŻM, przypomina: - Premier Marcinkiewicz stwierdził, że PŻM jest firmą strategiczną i nie będzie prywatyzowana. Zostało to potwierdzone na spotkaniu z wiceministrem skarbu, gdzie dowiedziałem się, że firma nie będzie prywatyzowana w ciągu 4 lat A przecież celem komercjalizacji jest w myśl ustawy prywatyzacja. Szynkaruk przypomina, że upadły lub są niemal bez floty skomercjalizowane bez prywatyzacji przedsiębiorstwa żeglugowe, m.in. PLO, Odra, Transocean. - Rząd powinien poczekać i najpierw zająć się zapisami w prawie, które umożliwią powrót floty pod biało-czerwoną banderę - uważa Szynkaruk Paweł Brzezicki, były dyrektor PŻM, jest wstrzemięźliwy: - Moje zdanie jest tu mniej ważne, gdyż jestem doradcą premiera ds. gospodarki morskiej, a nie ministra skarbu - twierdzi. Niedawno na rzecz PŻM lobbowali lokalni politycy, którzy spotkali się z Brzezickim. Obecny doradca premiera był w PŻM stanowczym przeciwnikiem komercjalizacji.
 
(kl)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl